Saya Sedang Membaca

The Consuming Fire oleh John Scalzi | Pemberontak Filem oleh Nasir Jani | The Prague Cemetry oleh Umberto Eco | Confessions of a Mask oleh Yukio Mishima | In Search of Modernity: A Study of the Concepts of Literature, Authorship and Notions of Self in "Traditional" Malay Literature oleh Hadijah Rahmat |

Wednesday, June 4, 2008

Ulasan "Saga Horizon" Waris Jagat




Salam, kali ini saya melampirkan sebuah laman blog Waris Jagat. Waris Jagat ialah seorang peminat besar karya fiksyen sains dan sai-fai (dalam pelbagai media) yang tinggal di Timur Malaysia. Seperti Firdaus Ariff, beliau ialah antara pengulas dan pembaca sai-fai yang mendalam, banyak judul sai-fai yang beliau sudah baca dan nikmati.

Saya berasa terharu apabila beliau mengulas novel terbaharu saya, Saga Horizon. Di sini saya sertakan sedutan daripada ulasan beliau:

"Apabila membaca Saga Horizon saya teringat kandungan sebuah temubual bersama penulis sai fai yang pernah saya dengar. Beliau menyatakan bahawa antara kelebihan karya dalam genre sai fai katanya ialah betapa sesuainya medium sai fai untuk menyajikan sebuah fiksyen yang membicarakan tentang falsafah dan isu yang sukar disajikan dalam fiksyen genre yang lain. Saga Horizon telah membuktikan kenyataan tersebut."

Anda juga boleh meneliti ulasan-ulasan lain beliau tentang novel dan isu karya fiksyen sains Malaysia di dalam blog beliau.

ulasan Saga Horizon Waris Jagat: http://warisjagat.wordpress.com/2008/06/03/antara-pedang-dan-tulang-besi/

2 comments:

Anonymous said...

Temuramah yang disebut Waris Jagat itu ialah dengan Orson Scott Card. Saya pun sudah tidak ingat di mana letaknya artikel temuramah itu.

Anonymous said...

Ya, baru saya ingat! Saya dengar kata-kata itu diulangi oleh seorang penulis yang pernah dengar Card membuat syarahan di sebuah universiti.