Di sini, saya perturunkan suara pasangan penulis yang saya hormati dan kagumi, Nor Azida Ishak berkenaan pengalamannya menulis novel sulungnya, Leksikon Ledang.
Assalamualaikum dan
salam sejahtera kepada pembaca semua. Di sini saya ingin mengucapkan terima
kasih kepada rakan penulis saya, Fadli kerana sudi membenarkan saya menumpang
ruang blognya yang terkenal ini. Saya hanya ingin berkongsi sedikit pengalaman
saya menulis novel Leksikon Ledang dan juga rentetan peristiwa yang Allah
SWT takdirkan berlaku sehingga menyebabkan kami menjadi pasukan penulis untuk
novel yang memenangi tempat kedua dalam Sayembara Fiksyen Sains UTM-Kumpulan
Utusan Musim Ketiga ini. Malah, semasa majlis pada 19 Mac 2015 tempoh hari,
kami dikerumuni para wartawan dan soalan yang sering menjadi pilihan mereka
ialah, “Bagaimana dua orang penulis boleh bekerjasama sehingga menghasilkan
novel fiksyen sains ini?” Mungkin kerana ini adalah kali pertama dua orang
penulis diangkat sebagai pemenang dalam sebuah sayembara, kerana sifat sesuatu
sayembara itu yang jarang membenarkan penyertaan kumpulan. Atau mungkin juga
kerana terdapat tanggapan bahawa seseorang penulis itu pastinya mempunyai
kehendak dan aspirasinya sendiri dalam menghasilkan sesuatu manuskrip, maka
tentunya agak sukar untuk dua orang penulis hendak bekerjasama, tambah lagi
jika kedua-duanya mempunyai cara penulisan dan ideologi yang berbeza.
Tetapi bagi saya
sendiri, menulis Leksikon Ledang adalah suatu kenangan yang manis. Saya
sendiri tidak menyangka bahawa ia akan mencapai ke tahap setinggi ini, tambah
lagi saya tidak berpengalaman menulis novel. Tetapi saya amat meminati sains
dan tidak jemu menelaah karya dan artikel berkenaan subjek ini. Sekitar tahun
2009, saya mencuba nasib dengan mula menghantar cerpen-cerpen sains di majalah
Dewan Kosmik. Alhamdulillah, rezeki saya yang murah menyebabkan beberapa cerpen
saya disiarkan dengan kadar yang agak cepat. Saya tahu bahawa ini menarik
perhatian Fadli kerana dia pernah menulis dalam wall FB milik Dewan Kosmik dan
bertanya, “Siapa penulis Nor Azida Ishak ni? Karyanya selalu tersiar.” Masa
ini, kami belum berkawan, apatah lagi bertegur sapa. Saya cuma mengikuti
perkembangan Fadli dari jauh, yang mana saya tahu dia seorang pengajar bengkel
penulisan fiksyen sains kelolaan Astaka Villa Aksara yang diurus oleh Serunai
Faqir. Saya juga tahu bahawa Fadli adalah penulis Saga Horizon, maka saya
membeli buku itu secara pos daripada Alaf 21 untuk membaca tulisannya.
Wah, Saga Horizon
sangat menarik! Saya suka dengan ceritanya, ayatnya, mainan emosinya. Membaca
Saga Horizon, saya terasa sangat dekat dengan wataknya, malah turut menyelami
apa yang dirasai oleh wataknya; bagaimana ASAIN yang dianiayai sebegitu rupa
sehingga menyebabkan ia menjadi jahat, kesedihan Maisara dan Dr. Ikone kerana ASAIN,
kecekalan Rogue biar pun telah banyak kali kehilangan, ah semua watak-watak
dalam novel Saga Horizon ini sangat dekat dengan jiwa saya.
Maka bermula bulan
November 2011, saya menulis e-mel kepada Fadli, memberitahu bahawa saya
meminati tulisannya dalam novel Saga Horizon. Di dalam e-mel itu saya
bertanyakan tip-tip penulisan beliau dalam menghasilkan novel yang bagi saya
sangat-sangatlah menarik tema penceritaannya. Fadli membalas dengan panjang
lebar, bercerita sejarah manuskrip ASAIN dilahirkan dan bagaimana ia berkembang
menjadi novel Saga Horizon. Fadli juga berkongsi tip bagaimana beliau
meluangkan masa menulis novel setebal 500+ mukasurat itu, di samping
memberitahu teknik untuk menghasilkan rangka dan juga tujuan beliau menulis
novel itu.
Di sini saya nampak
bahawa Fadli ialah seorang yang ikhlas dalam membimbing dan tidak kedekut
berkongsi pengalamannya. Malah isi kandungan e-mel Fadli yang panjang lebar itu
juga pernah dikongsikan dalam bengkel penulisan fiksyen sains (tetapi saya
bertuah dapat percuma melalui emel, yay), tentang bagaimana menghasilkan
fiksyen sains yang baik, yakni apakah tema/idea besar/novum yang ingin
disampaikan, dan dari situ, bolehlah ia dikaitkan dengan drama manusia yang berlingkar
dan berkonflik dengan idea itu. Menurut Fadli, itulah sebenar-benarnya kuasa
sesuatu karya fiksyen sains yang maha agung.
Setahun selepas itu,
pada 5 Disember 2012, saya mengajak Fadli menyertai Projek Buku Sains Fiksyen kelolaan
Tok Rimau dan Abang Lan Sinaganaga. Keesokannya saya bertemu Fadli pertama kali
dalam majlis penyampaian hadiah Sayembara Fiksyen Sains dan Teknologi
UTM-Kumpulan Utusan Musim Kedua pada 6 Disember 2012. Di meja penonton, kami
berbincang dan Fadli bertanya sama ada saya berminat menulis bersamanya, menghasilkan
sebuah novel fiksyen sains untuk sayembara musim ketiga. Malam itu juga,
selepas majlis, pada jam 7.41 malam Fadli telah menghantar e-mel kepada saya (tentu
dia terkesan dengan aura para pemenang dan berkobar-kobar hendak menyertai
sayembara seterusnya).
Dalam e-mel itu,
Fadli menghantar sinopsis Leksikon Ledang yang pernah dihantar kepada
rakannya. Oleh kerana tiada cerita yang terperinci, saya meminta Fadli menyediakan
draf cadangan mengikut plot/kronologi kerana saya seorang yang sangat lemah
memplot. Saya tahu bahawa kekuatan Fadli adalah kebolehannya mencipta plot yang
rumit seperti Saga Horizon. Dan Fadli yang rajin membuat plot sehingga 7 muka
surat panjangnya! Ah, mudahnya kerja saya, kerana saya hanya perlu
mengembangkan novel itu mengikut plot yang dikarang Fadli dengan penuh gigih
itu.
Fadli memberitahu
agar saya menguatkan diri dengan segala kemungkinan alat bantu untuk dijadikan
perencah novel itu. Beliau memohon saya mengkaji tentang DNA dan heredity,
kuasa superconductor atau elektromagnet untuk membentuk adimanusia serta kaitan
emas/perak dengan suatu unsur, yang mana emas/perak itu merupakan satu kod,
kerana novel ini bergerak dengan kod-kod yang berkaitan dengan hikayat Puteri
Gunung Ledang. Oh, saya sangat suka bahagian ini, jadi saya juga menggigihkan
diri mengkaji aspek sains yang disebut itu. Fadli ada juga meminta saya
mendalami tentang simbologi (membaca Puitika Sastera Melayu dan The Mind of the
Author – yang ini saya tak buat, hii).
Kesukaan seorang
penulis ialah apabila tiada orang yang cuba mengkritik atau membetulkan
karyanya sepanjang masa. Bekerjasama dengan Fadli sangat harmonis kerana dia
seorang yang tidak langsung memaksa. Fadli mempercayai saya untuk menulis
mengikut cara saya yang tersendiri, malah membiarkan saya berimaginasi bebas
seperti burung yang baru belajar terbang di langit biru. Namun pabila malam
menjelang burung itu masih tetap mahu pulang ke sarangnya, dan saya juga perlu
ingat untuk kekal pada novum yang dicadangkan Fadli, di mana beliau berkata
bahawa: “Bangsa Melayu adalah bangsa yang besar sebenarnya, menanamkan sifat
menyedari kita bukan bangsa pemalas/bodoh seperti yang kita didoktrin oleh
pernyataan "White Men's Burden", serta mencakna generasi baharu untuk
melihat kembali teks lama dan mengintepretasinya untuk pemahaman zaman sekarang,
ini yang paling penting. Satu lagi adalah saya mau mengembalikan atau memberi
makna baharu kepada "kedaulatan" dan ini berkenaan "darah"
(melanggar pemahaman sosialis yang sentiasa menyatakan ketidakadilan berlainan
darjat yang terus menular sehingga sekarang)”.
Entah mengapa, pada
awalnya percubaan menulis novel ini sangat perlahan, susah, dan
tersangkut-sangkut. Berkali-kali saya rasa mahu mengalah dan menguburkan sahaja
projek penulisan ini. Sehinggalah Allah SWT menemukan saya dengan DVD The X-Files
yang lengkap sehingga 10 season. Saya menonton setiap episod dalam siri itu
tanpa jemu seperti orang dahagakan ilmu, dan saya menelaah buku yang ditulis
Anne Simon bertajuk The Real Science Behind the X-Files seperti saya mahu
membuat kertas kerja layaknya. Alhamdulillah, apa yang dimahukan Fadli ada di
dalam buku itu dan saya mula mendapat sedikit ilham untuk memulakannya. Saya
gunakan episod "Darkness Falls" dalam X-Files untuk mencipta adegan Hasan di
dalam hutan, dan filem Jurassic Park yang diilhamkan Michael Crichton untuk
mencipta adegan penemuan dan kajian geliga/amber itu.
Alhamdulillah,
penulisan berjalan lancar dan siap dihantar pada Fadli untuk dicantikkan pada 8
Disember 2013, dua minggu sebelum bengkel fiksyen sains akan berlangsung di UTM
KL pada 21 Disember 2013. Kami berbincang dengan gigih semasa bengkel. Fadli
seterusnya memakai topi editornya, meneruskan proses menulis dan mengedit
dengan sangat laju bagi mengekalkan momentumnya. Pada 22 Januari 2014, draf
pertama berjaya disiapkan sepenuhnya oleh Fadli, dan sesudah membacanya, saya dikunjungi
suatu perasaan lega yang teramat, kerana betapa saya sangat berpuas hati dengan
hasilnya.
Penciptaan watak-watak
dalam Leksikon Ledang sebenarnya adalah mudah. Kami sengaja meletakkan
Zack sebagai seorang yang berwatak sederhana pada mulanya. Zack itu ialah
seorang yang sedikit tidak yakin dengan dirinya, tetapi berubah menjadi berani
dan sanggup mengorbankan dirinya sendiri apabila menghampiri ke penghujung
cerita. Itu adalah ciri keperibadian dan keberanian yang sukar dicari,
lebih-lebih lagi manusia pada zaman kini yang dilihat terlalu mementingkan diri.
Harapannya agar hal perubahan Zack ini akan menjadikan beliau sebagai suatu
inspirasi kepada pembaca yang turut berkongsi pengembaraan Zack dalam novel Leksikon
Ledang ini.
Dalam Leksikon
Ledang juga terdapat bahagian yang menyindir ketaasuban masyarakat kita pada
cerita hantu, tahyul, misteri, seram, dan mistik sehingga terlalu berleluasa
dan melampau sifatnya. Maka sebab itulah dalam novel ini diwujudkan unsur
seperti makhluk halus yang menjadi ‘penunggu’ di dalam hutan, malah ianya bermata
merah pula. Apa yang menarik, kehadiran makhluk halus ini sebenarnya boleh
diterangkan dengan mudah melalui takrifan sains, menandakan betapa sesuatu yang
misteri dan aneh itu sebenarnya mempunyai penjelasannya yang tersendiri,
lebih-lebih lagi jika kita berminat dan berusaha untuk mengkajinya.
Saya juga sengaja
menciptakan dialog buat watak Ainul Muin yang tidak sudah-sudah menyebut beberapa
filem di dalam novel ini, sebagai ‘homage’ kepada Fadli yang sangat meminati dunia
filem. Menariknya tentang Ainul Muin ini, adalah kerana dalam menulis Leksikon
Ledang, saya mengalami sendiri apa yang dikatakan oleh kalangan penulis
berpengalaman bahawa terdapat watak-watak yang boleh ‘hidup sendiri’. Ainul
Muin itu hidup sendiri tanpa dapat saya kawal, dan saya sangat-sangat tidak
menggemari wataknya. Saya beberapa kali mengadu kepada Fadli tentang watak
Ainul Muin yang selalu berkonflik dengan diri saya. Bagi saya, Ainul Muin itu
terlalu banyak bercakap, terlalu terburu-buru, terlalu penyibuk, terlalu segalanya.
Sampai satu tahap, saya rasa mahu ‘bunuh’ sahaja watak Ainul Muin itu dengan
kejam di penghujung cerita, tetapi Fadli melarang kerana katanya watak Ainul
Muin itu jugalah yang menambah warna-warni Leksikon Ledang sebenarnya. Kini,
apabila mengenang kembali pengalaman itu, saya hanya boleh ketawa sendiri,
kerana akhirnya saya berjaya juga merasai pengalaman pelik menulis seorang
watak yang ada ‘angin’nya sendiri, watak yang langsung saya tidak tahu dari
mana kemunculannya, dan bagaimana beliau boleh bernyawa sendiri tanpa mampu
saya kawal perwatakannya itu.
Sebagai penutup,
saya juga tidak mahu mendabik dada mengatakan bahawa novel ini adalah yang
terbaik. Saya akui bahawa tulisan di dalam Leksikon Ledang ini mungkin
tidak dapat memenangi hati semua pembacanya. Segala reviu, komen dan kritikan
daripada para pembaca akan kami jadikan sebagai panduan untuk memperbaiki
penulisan yang akan datang. Dengan izin Allah SWT, semoga Leksikon Ledang
menjadi batu loncatan untuk saya dan Fadli terus berkarya, menyubur dan
memeriahkan lagi dunia fiksyen sains yang kini semakin mendapat tempat di
kalangan masyarakat kita. Akhir sekali, saya ingin mengambil kesempatan ini
untuk mengucapkan terima kasih kepada semua pembaca blog Fadli yang sudi
membaca tulisan kecil ini.
Yang benar,
Azida
*Sesiapa yang berminat untuk membeli Leksikon Ledang
(harga RM30 termasuk pos), boleh hubungi Azida di azida80@yahoo.com
1 comment:
Tahniah! Tahniah!
Tak sabar mahu memiliki buku anda berdua
Post a Comment