Saya Sedang Membaca

The Consuming Fire oleh John Scalzi | Pemberontak Filem oleh Nasir Jani | The Prague Cemetry oleh Umberto Eco | Confessions of a Mask oleh Yukio Mishima | In Search of Modernity: A Study of the Concepts of Literature, Authorship and Notions of Self in "Traditional" Malay Literature oleh Hadijah Rahmat |

Thursday, April 5, 2012

Gagasan dalam Karya Fiksyen Sains Penting

Fiksyen sains bukan sahaja berkenaan piring terbang, robot bergerak dan dunia serba maju.

Fiksyen sains sepatutnya berkenaan gagasan, gagasan baharu. Gagasan unik. Gagasan yang mengganggu/menguja.

Saya baru beli Invasi tulisan Raja Faisal. Saya belum sempat membacanya, sedang menggulatiZombijaya, The Autobiography of Malcolm X, novel terbaharu Anwar Ridhwan, Mautopia, Choker Bali, Rahsia Malam Merdeka dan Rimba Harapan.

Saya "teringin" membaca Invasi kerana saya penggemar fiksyen sains. Baru-baru ini saya membaca cerpen fiksyen sains, tulisan Ummi Ammar(?) (teringat Saga Horizon!) dalam majalah yang satu-satunya mengangkat cereka fiksyen sains (dahulu ada Karya), Dewan Kosmik. Saya agak tersinggung dengan cerpen itu, kisah "sosial" atau "moral" seekor ikan yang terjebak "dalam landasan yang salah". Premis mungkin "menarik sedikit", berkenaan bagaimana ikan-ikan (jenis Arowana) ini dipupuk dalam suatu institusi "pembiakan" secara saintifik kerana kepupusannya. Satiranya sejalur, tidak pun mencapai sinis Tikus Rahmat ataupun Perlumbaan Kedua. Seharusnya penulis lebih menyelami dunia komunikasi dan sains pembiakan tersebut, dan apa yang menarik berkenaannya. Ini tidak, ikan dalam cereka ini seperti "manusia" malah "dimanusiakan", saya ingin benar merasai "keikanan" atau bagaimanalah ikan berkomunikasi secara benar dalam erti kata sains. Finding Nemo mungkin lebih berjaya dari segi itu daripada cereka ini.

Saya tidak pula menyatakan fiksyen sains (FS) perlu ada satu matlamat sahaja. Saya setuju dengan Margaret Atwood, yang mana melihat dalam dunia pascamoden ini, seharusnya karya FS tidak lagi tertakluk "sains" tetapi "fiksyen spekulatif" yang membuka rangka dan cerapan tema yang lebih luas untuk penulis "berimaginasi". Tetapi jika dirujuk pun karyanya, ia tetap mempunyai semangat FS itu: yang penting bermain dengan satu gagasan, dan itulah yang dilakukan.

Gagasan ini tidak susah. Saya pernah membaca sebuah buku kajian yang menggunakan konsep "novum". Cristopher Priest dalam buku 100 Must Read Science Fiction Novels pula menyatakan konsep "anjakan paradigma" itulah FS. Anjakan yang dimaksudkan ini adalah "gerakan" atau "perubahan". Paradigma boleh sahaja suatu perspektif atau pemikiran. Di sini, suatu "perubahan pemikiran" berlaku. Di sini, ada pelbagai jenis "perubahan" boleh diperlihatkan, sama ada dari segi alamiah (contohnya, Malaysia tiba-tiba diselaputi salji sepanjang tahun dengan konsep sains yang dipercayai [plausible explaination]), boleh juga dengan perbuatan tangan manusia (Frankenstein mencipta mayat hidup, hal berkenaan teknologi dalam FS banyak terangkum di sini), boleh juga suatu yang tidak disangka, dari luar yang menganggu kesemulajadian kita (kedatangan makhluk asing). Hal ini tidak sahaja "mengubah" ketakjuban pembaca/manusia dalam cerita, tetapi membentuk satu "budaya" baharu (kadang-kadang, agama baharu, tetapi hal ini lebih sesuai dalam novel barat) dan "cara pemikiran" baharu, inilah yang ingin cuba dicapai atau dimaksudkan dalam satu-satu penceritaan FS yang sebenar.

Saya mengharapkan Invasi oleh Raja Faisal mempunyai sekurang-kurangnya kekuatan ini.

1 comment:

sahidzan said...

Pecerahan minda yang baik.