Saya Sedang Membaca

The Consuming Fire oleh John Scalzi | Pemberontak Filem oleh Nasir Jani | The Prague Cemetry oleh Umberto Eco | Confessions of a Mask oleh Yukio Mishima | In Search of Modernity: A Study of the Concepts of Literature, Authorship and Notions of Self in "Traditional" Malay Literature oleh Hadijah Rahmat |

Sunday, November 7, 2010

Trilogi Pertama "Kanak-kanak Zaman Kebuluran" Yang Asyik



Tajuk: Di Bawah Pohon Hawthorn

Oleh: Marita Conlon-McKenna (diterjemah oleh Ramlah Muhamad)
Terbitan: Dewan Bahasa dan Pustaka
Tahun: 2010

Sinopsis:
Cerita tentang pengembaraan Eily, Micheal dan Peggy merupakan kisah hidup sebenar zaman kebuluran di Ireland pada akhir 1880-an. Mereka bergerak ke Castletaggart untuk mencari nenek saudara mereka, satu-satunya peluang untuk mereka meneruskan hidup.
Rasa:
Kita mengikuti liku perjalanan, pengembaraan tiga adik-beradik dari rumah mereka di sebuah ladang ke sebuah bandar yang mengambil sebulan lamanya untuk sampai. Debar, seksa dan sedih dapat dirasai sepanjang perjalanan, secara episodik tetapi tidak pernah menjemukan.

Kekuatan terjemahan yang baik, dengan kuasa McKenna mengalun cerita yang jujur dan benar terhadap keadaan Ireland pada waktu itu (dibawah jajah Raja England) serta kemelaratan yang tidka dapat diusir pergi. Atas jejek sakit dan pedih inilah, orang Irealnd membina bangsa mereka.

Sesuatu yang menarik tentang gaya penulisan McKenna, beliau tidak memberi kita hal-hal yang "terlalu susah" untuk dimamah dalma perjalanan cerita, dan langsung membawa kita menonton segala keseraman dan kegusaran, serta keindahan latar Ireland diterangkan melalui mata kanak-kanak. Ini penting untuk sekali gus menambahkan simpati, juga pemahaman yang paling asas berkenaan hal-hal yang berlaku dan dihadapi oleh tiga adik-beradik tersebut. Pilu dan pemahaman sosial diseimbangkan. Ini dikesan efektif dalam babak melawat ke sebuah dapur makanan, dikejar anjing serta demam Peggy kerana ianya membawa kesan syahdu yang berpanjangan kepada pembaca.

Satu buku kanak-kanak klasik!

2 comments:

Paan Ovrtd said...

Hampeh. Aku baru jumpa blog ni. Siap kau.

fadz said...

wat the?!! ni jiwa sastera aku bro, bahagain ni ko akan lunyai, lembek kalau baca... tak yah lah!