Saya Sedang Membaca

The Consuming Fire oleh John Scalzi | Pemberontak Filem oleh Nasir Jani | The Prague Cemetry oleh Umberto Eco | Confessions of a Mask oleh Yukio Mishima | In Search of Modernity: A Study of the Concepts of Literature, Authorship and Notions of Self in "Traditional" Malay Literature oleh Hadijah Rahmat |

Friday, December 31, 2010

Tidak Sedar JIAN Pernah Diulas

Salam sejahtera dan ukhwah! Salam Gregori 2011!

Saya sibuk membelek laman dan terkejut, orang besar, bintang, penulis terkenal Nazri M. Anuar pernah menulis satu ulasan berkenaan novel sulung saya, JIAN, rupanya, huhuhuhu.. Saya ucapkan terima kasih kepada penulis Karipap-karipap Cinta itu, membuak semangat supaya 2011 ialah tahun saya menyambung apa yang tidak saya selesaikan. Kalau teruk sangat, saya mahu ambil cuti panjanglah untuk menulis. Maaf ya Pn. Padilah, Kak Ton, perasaan dah meluap-luap ni!!


Kritikan Nazri:
Malaysia kekurangan novel-novel fiksyen-sains dan fantasi yang menarik, unik dan hebat. Ada beberapa novel dalam genre ini aku baca tapi banyaknya menulis kerana mahu ambil hati para juri. Novel yang menggunakan formula sayembara. Dengan elemen stereotype ‘memertabatkan bangsa Melayu’ seperti hero yang punya jati diri kuat, elemen propaganda budaya yang tidak diolah untuk kasi nampak tak campy serta banyak lagi.

Sekurang-kurangnya JIAN tidak begitu.

Ulasan penuh beliau di sini.

4 comments:

Anonymous said...

Okay, now I'm gonna actively look out for JIAN. You think I can still find it on MPH's Malay section.

This may be the first Malay novel I'll read in. If I can find it.

Anonymous said...

Oh, and SAGA HORIZON as well.

fadz said...

gulp..

but khairul.. its quite hard to get, these novels.. they are not in d bestsellers list

Bunnybaby said...

But I think Khairul can get it from Dawama online (for Jian). (Sorry, suddenly chipped in with no intro whatsoever.)