Saya Sedang Membaca

The Consuming Fire oleh John Scalzi | Pemberontak Filem oleh Nasir Jani | The Prague Cemetry oleh Umberto Eco | Confessions of a Mask oleh Yukio Mishima | In Search of Modernity: A Study of the Concepts of Literature, Authorship and Notions of Self in "Traditional" Malay Literature oleh Hadijah Rahmat |

Monday, November 5, 2007

Dewangga Sakti: Kembara Molek Lagi Lucu

Tajuk: Dewangga Sakti
Oleh: Serunai Faqir
Terbitan: PTS ONE
Tahun: 2007

Sinopsis:
Jaka Suria, seorang budak yang licik dan kuat bermain tiba-tiba terpaksa mengembara untuk mendapatkan ubat penawar buat ibunya yang sakit tenat, sekuntum bunga bernama Cempaka Biru. Bermulalah perjalanan Jaka yang berliku-liku dan mendebarkan. Tetapi, tanpa Jaka ketahui, ada sesuatu yang akan mengejutkan Jaka dan tujuan dia mendapatkan Cempaka Biru.


Rasa:
Novel kanak-kanak ini adalah sebuah hasil kerja yang menarik. Saya tidak mengambil masa yang panjang untuk membacanya kerana ia bergerak dengan laju dan tidak memenatkan saya dengan tatabahasa atau perkataan yang berbelit. Malah, beberapa bahagian dialog antara watak sangat mencuitkan hati, saya seakan membaca "The Hobbit" tulisan JR Tolkein (sebenarnya, buku "The Hobbit" sedikit lembap dan susah sedikit untuk dibaca kerana penjelasan tempat dan sejarahnya lebih teliti) versi Melayu. Tetapi, untuk melabelkan novel Serunai sebagai 'fantasi' agak tidak munasabah dari segi penakrifan genre. Novel seperti "The Hobbi"t ialah sebuah novel fantasi bercirikan 'fairy tale adventure' (rujuk kisah-kisah Brother Grimms) kerana penciptaan alam di dalam dunia "The Hobbit" (Middle Earth), walaupun disangkut-pautkan dengan mitos dan legenda Norse dan Anglo-Saxon adalah satu dunia yang jauh daripada realiti sains dan 'age of reason' zaman sekarang.

Untuk benar-benar memahami novel sebegini dalam alam Melayu, kita perlu kembali kepada kitab-kitab hikayat atau kisah asyik masyuk seperti Caya Langkara dan Cendawan Putih. Sememangnya, kitab-kitab itu sebenarnya dekat dengan takrif pengkaji sastera barat sebagai 'fantasi'. Tetapi, apa yang perlu diketahui ialah penciptaan cerita-cerita ini yang digarap dari dunia asyik masyuk punya agenda dan penjaluran 'subtlety'nya sendiri. Cerita 'fantasi' ini dicipta bukan sahaja untuk memberi simbol/takrif/sindiran terhadap nilai dan hidup orang Islam pada zaman itu (mengikut barat), tetapi ia sendiri punya 'kebenaran' alam ghaib yang sememangnya tersemat di dalam alam Melayu/Islam (alam ini mula ditolak oleh golongan kaum muda yang melihatkan perkara sebegini sebagai perkara melalaikan dan lebih teruk lagi, syirik. Zaman itulah golongan bomoh dicela dan doktor dijulang-julang sebagai mengikut zaman). Maka, ia susah benar untuk dicalitkan sebagai 'fantasi' per se. Ia mungkin boleh diletakkan di bawah sebuah genre baru iaitu mistik (punya elemen 'fantastique' seperti yang diulas oleh pengkaji sastera peranchis serta elemen 'haq' dalam sifat ghaib dalam alam Melayu yang hidup dan benar-benar wujud). Perkara ini sudah tentu perlu dibincangkan lagi.

Apa-apa pun, jangan ketinggalan dengan membeli dan membaca buku yang memikat ini. Novel ini adalah antara novel kanak-kanak Melayu yang terbaik yang pernah saya baca, lebih-lebih lagi ia sesuai bagi kanak-kanak lelaki, bukan sahaja untuk memberi mereka pengenalan akan ilmu tradisi silat, alam purba dan nilai-nilai moral (ada beberapa bahagian di dalam buku ini mensengajakan gaya didaktik, tetapi ini memang baik buat buku kanak-kanak), tetapi buku libur dan hibur ini mempunyai sebuah semangat, sebuah roh yang memberi sesuatu nafas baharu untuk pembacanya. Malah, jika disusur dengan teliti, kita tersedar bahawa buku ini bukan sahaja perlu dimiliki oleh anak-anak, ia boleh dibaca dan menghiburkan untuk orang dewasa.

Ada beberapa perkara yang agak 'salah' di dalam novel ini (disengajakan?). Plot seperti Jaka dikhatan dan keesokan(?) harinya beliau sudah mengembara (tidak bentan?). Kemudian ada beberapa bahagian di mana pihak penyunting dan pruf seakan terlepas baca. Tetapi perkara itu masih perkara-perkara kecil yang boleh dimaafkan. Secara keseluruhan, novel ini punya jati diri dan perkaitan sebaik kitab-kitab hikayat dahulunya tertulis, tetapi diberi sedikit nafas moden buat pembaca masa sekarang.

Penggunaan pencarian 'Cempaka Biru' tanpa banyak soal (mengikut gaya sufi, seorang anak murid tidak boleh bertanya kenapa, hanya ikut dan buat) mengingatkan saya terhadap rahsia bunga Za'faraan dalam hikayat Caya Langkara. Di dalam hikayat itu, pencarian-penyatuan watak dengan bunga Za'faraan itu mempunyai maksud pencarian-penyatuan agama Islam dengan umat zaman itu (pertemuan agama Islam). Simbol bunga Za'faaran itu sendiri ialah 'Islam' atau 'kesucian Islam'. Cempaka Biru di dalam novel ini pula bukan sekuntum bunga (seperti yang diberitahu oleh bomoh pada awal cerita) tetapi sebenarnya (selepas diketahui pada 3/4 cerita) sejenis batu hikmat yang khas untuk kerabat di raja. Waktu itu, Jaka sendiri akan dibuka kepada rahsia tentang dirinya (pencarian diri, kebiasaan dalam penyucian diri orang sufi, di sini, Serunai membuka kepada sebuah peristilahan yang lebih dekat dengan konteks dunia persilatan Melayu dan alam mistik mereka) dan kenapa ibunya 'memerlukan' batu itu. Di sini juga, kita diperlihatkan, pelbagai tingkat ilmu yang perlu dilalui oleh seseorang untuk mencapai ke pangkal 'kebenaran kejadian' mereka.

Kita juga sedar bahawa, setiap orang punya 'perkelasan' mereka sendiri tentang sesuatu perkara (perspektif yang berlainan mengikut hierarki kelas untuk memahami suatu ilmu) dan bukan semua orang boleh memiliki ilmu tertinggi atau ilmu 'hakikat'. Jaka akhirnya kenal apa itu Cempaka Biru sebenarnya dan apa gunanya, bukan seperti apa yang diperkatakan oleh bomoh itu, memaparkan kelainan tingkat pengilmuan yang Jaka lalui (bomoh itu mempunyai martabat dan pemahaman ilmu yang rendah, maka ilmu 'Cempaka Biru' yang didapatinya adalah sekutum bunga, sedang Jaka dan mereka yang menolong Jaka akan kenal 'kebenaran' Cempaka Biru). Di sinilah ilmu 'lembut' yang paling berkesan pernah ditulis oleh penulis Melayu tentang pengenalan 'ilmu'.

Saya sentiasa teringat akan kata-kata Imam Ghazali bahawa di dunia ini, terdapat dua jenis ilmu, ilmu yang dibaca dan ditelaah lalu kita capai ilmunya (seperti sains, bahasa, sejarah, fiqh) selepas membaca/menghafalnya. Ilmu yang kedua, ilmu yang lebih susah- ilmu yang kita boleh memahaminya hanya jika kita mengalami/merasainya. Ilmu seperti iman, cinta, kematian, mengenal Tuhan adalah ciri-ciri Ilmu yang tidak boleh kita kenal tanpa kita mengalaminya. Di sinilah kita lihat rahsia 'perjalanan' yang perlu diambil oleh Jaka Suria (bukan sahaja kerana takdir darahnya) untuk mengenal dirinya, tujuan hidupnya dan akhirnya apa yang perlu dia buat pada masa depan. Oleh kerana itu, saya amat menyukai pengkahiran novel ini yang datang dengan tiba-tiba (yang orang akan lihat seakan tersangkut). Separa dari istilah pengakhiran ini, dari penafsiran sastera barat, kita sedar, bahawa novel ini semacam sebuah 'coming of age' buat Jaka, men'dewasa'kannya dengan penjalanan yang jauh dan susah yang beliau rempuh (walaupun Jaka agak kenakal-nakal budaknya). Tetapi, separa lagi kita kenal bahawa Jaka 'perlu' mengambil kembara itu kerana dengan kembara itu sahaja, Jaka akan 'mengenal kebenaran diri'nya dalam konteks akali dan rohani (kerana itu, Jaka perlu 'baligh' dahulu pada awal cerita, beliau perlu dikhatankan). Di sinilah geniusnya hasil kerja Serunai Faqir.

Penggunaan 'naga' di dalam cerita ini juga mengingatkan kita kepada cerita-cerita sufi (dan cerita ksatria Eropah) bagaimana ahli-ahli yang berjaya melawan nafsu diumpamakan sebagai 'berjaya menunggang naganya'. Walaupun Jaka Suria, protagonis di dalam novel ini 'nakal' dan tidak tampak bahawa beliau 'menunggangi nafsu'nya (disengajakan, kerana novel ini novel kanak-kanak), kita sedar secara 'subtle' bahawa sebagai seorang yang 'menjumpai kebenaran diri', dia perlu mendepani dan membunuh nafsunya dahulu.

Kuasa Serunai Faqir tidak berakhir di situ sahaja. Penggayaan watak-watak Serunai menyeronokkan. Ini penting dalam novel kanak-kanak, supaya pembaca dapat merasa dan berserta dengan watak dalam sebuah novel. Serunai banyak menggunakan humor di dalam penggayaan ini dan kadang kala slapstik melampau, yang saya kira, sebaik yang dibikin oleh Roald Dahl, hanya ia lebih bercirikan tempatan.

Novel yang 'berhenti tiba-tiba' ini perlu disambung, malah perlu disambung dalam beberapa judul lagi untuk memberi kepuasan yang penuh. Malah, saya berharap bahawa Serunai mengikut tradisi Tolkein yang mencipta "The Hobbit" kemudian "Lord Of The Rings". Ini adalah kerana premis dan kenyataan novel ini mempunyai ciri ini- ia bermula dengan perjalanan yang kecil, agak nakal dan menyeronokkan, dan tiba-tiba kita sedar ia sebuah perjalanan yang penting, besar, malah halangan bertambah sarwajagat lalu mempersoalkan masalah-masalah agung seperti tragedi, politik dan peperangan. Novel seterusnya boleh sahaja menyusul ke arah itu. Apa-apa pun, saya berharap sangat (malah sangat optimis) bahawa siri novel ini akan menjadi sebuah siri novel kanak-kanak klasik Melayu akan datang dalam genre mistik yang penting dan diikuti zaman berzaman.

3 comments:

Anonymous said...

Terima kasih atas komen dan kritikan sdr yang membina. Saya sangat teruja atas penghargaan sdr. :)

Anonymous said...

Baca Fadz punya ulasan ni, teringat anak murid kakak yang macam budak setan tuh. Mungkin benar telahan FT dia tak layak. Macamlah Kakak ni buta tak nampak tabiat nabi Musanya yang bikin Nabi Khidir pun give up?

Tapi kakak fikir pula semua manusia ada potensi untuk jadi apa yang dia mau dan kita patut share bukan sorok apa yang kita ada, tak gitu?

ii)

Kakak singgat kat tempat Lutfi, Kakak rasa dia jakikan siri budak setan tanpa membacanya. Kak pun tak baca, tapi bebudak2 tino kat umah suka, mereka kata pasal Budak Setanlah Kimia dapat "A".

fadz said...

S Faqir, salam dan junjung hormat:)

Kak Mar, Baca buku budak setan Ahadiat dapat A dalam Kimia.. haha, dunia ini suatu paradoks yang menarik..! Dan ya, Khidr a.s. sangat dekat dalam riwayat2 orang sufi, malah saya dengar, org2 tertentu masih bertemu dengan insan istimewa itu walaupun sekarang.