Saya sedang meneliti (lebih
kepada menyunting sebenarnya) kertas kajian kolokium, terjumpa karya Awangku
Merali (Pg. Mohamed). Saya terpaksa ke PDM kerana pengkajinya tidak
memasukkannya dalam senarai bibliografi, malah kutipan-kutipannya dibiarkan. Punyalah
perit, apatah lagi saya yang bodoh ini baru hendak mengenal nama. Saya temui
kajian karnyanya oleh Dr. Saleeh Rahamad dalam bentuk dalam talian juga artikel homaj dan pujian Roslan Jomel terhadapnya. Dengan bacaan itu, dapatlah saya
menemui buku karyanya (PDM Kuala Lumpur tidak ada satu-satunya kumpulan
cerpennya, Cerita dari Sebuah Taman [DBP,2001], hanya di PDM DBP Cawangan Sarawak) dan menemui kesalahan
ejaan dan fakta oleh pengkaji (pengkaji meletakkan Awangku lahir pada tahun
1954 mengikut buku Sayembara VIII: Cerpen Hadiah Esso-GAPENA, tetapi
menurut kajian terkini, sebenarnya tahun 1953).
Seperti Roslan (mungkin), betapa saya jatuh hati
dengan karangannya!
Pengkaji memilih cerpen Awangku, “Ber(se)lindung
di Sebalik Gunung” sebagai hujah kekuatan kepengarangan Awangku. Mungkin ceritanya
klise sekarang (persoalan sekumpulan Penan di Sarawak yang menghadapi kapitalisme
pembalak dan pembangun atas lulusan kerajaan untuk membotakkan lembah leluhur
Penan, Igan Sepuh) tetapi penceritaan, bentuk dan susunan dramatisnya, sehingga
ke akhir titis tragedinya sungguh mengagumkan. Saya senang membaca teks prosa yang
mengalir seperti air. Hanya sekumpulan pengarang kita mempunyai keistimewaan
ini, dan mengejutkan, dengan teknik kompleks Awangku, aliran lancarnya
kelihatan ligat dan mengalir baik. Terdapat tiga hingga empat lapisan
kompleksiti naratifnya, tetapi Awangku Merali menyatukannya dengan begitu
terikat indah, tidak terasa terganggu pembacaannya, dan emosinya terlintas baik
menyentuh saya; terdapat suara peribadi-latar-fakta-dan persoalan (atau
pengkritik kita suka menggunakan istilah “falsafah”) besar, hanya dengan
menurut petikan teks di bawah:
Dan dalam
ketidakmengertian itulah dia terasa akan kehilangan Ben, lelaki balar dari
benua besar; yang tiba-tiba muncul dan tiba-tiba juga hilang; yang banyak
bercakap tentang hak dan kebebasan, perjuangan dan pengorbanan; dan yang banyak
klik! Klik! Klik! Di mana-mana dia
berada. Ben pandai bercerita dan berjenaka. “Rendah betul martabat manusia ini,”
kata Ben. “Banyak-banyak manusia, mereka menyalib anak Tuhan!” Dia akan
menunjukkan rantai salibnya. Jesus tersalib di palang. “Faustus juga aneh,” ceritanya.
“Dia sanggup menyerahkan dirinya kepada syaitan untuk kesenangan di dunia. Tapi
ini aku boleh mengerti.” Jau juga kemudian mengerti mengapa Faustus begitu.
Baginya Faustus tidak punya harga diri. Wan dan Wong begitukah? Kadang-kadang dia
panggil “James”, James Jau oleh Ben. Ben ... Ben ... Cerita-ceritamu membuat
aku lupa akan Arin, Ijun dan Aweng. Tetapi, sepi kini terasa menusuk hingga ke
tulang. Jau keluarkan satu gumpalan daripada lipatan siratnya. Dihidunya. Bau langir
rambut Arin, masih sesegar dan sewangi dahulu; dahulu ketika dia mula-mula
menyunting Arin di bawah rimbuhan pohon simpur yang sedang berbunga lebat. Bau langir
rambutmu itu, isteriku, akan kubawa ke mana-mana!
(Awangku Merali,
1991:32)
Ben itu (saya hanya
membacanya secara lalu) kiranya seorang Barat dari Amerika (benua besar) yang
ini kita mengingati perjuangan-aktivisme Bruno Manser dalam pedalaman Penan yang
pernah menjadi titik kontroversi antara kerajaan dengan individu tersebut (yang
dihina-hina dalam akhbar media perdana, yang kemudian diserang oleh HM Tuah
Iskandar akan sosok tersebut dalam novel remaja prokerajaannya, Pedamaran
Penan), yang jelas seorang wartawan yang mendampingi kerabat kaum Jau. Kita
menyedari juga Ben ini seorang Kristian yang moden dan kritis, dan menyampaikan
“sindiran”nya terhadap naluri dan sikap sarwajagat manusia melalui analogi
Jesus dan Faust (Faustus). Hal ini, dikaitkan pula dengan Wan dan Wong, orang
tempatan yang “kapitalis” yang datang dengan projek pembalakan dan pembangunan,
membunuh hutan pedalaman Sarawak. Ini menarik (Faust ialah Wan dan Wong) “yang
tiada harga diri” dan “menjual diri kepada syaitan” – kritikan jelas Awangku
terhadap kapitalisme dan pembangunan dalam dunia primitif tanpa mereka dibawa
bersama untuk berbincang. Tujuan Awangku itulah yang jelas, bukan sahaja
memanusiakan manusia primitif di dalam hutan (yang biasa ditulis oleh penulis Sarawak
sekarang) tetapi memberikan mereka suatu kompleksiti akal, suatu dialektik akan
persoalan-persoalan. Di sini, dengan jelas, dalam memahami imejan latar dunia
orang lain (Barat), mereka menemui nilai (akan pembangunan, akan alam yang
tidak terusik, akan cinta). Dan nilai, ini seperti alam, dirindui (seperti
rindu asyik Jau akan isterinya). Kompleksiti ini bertambah apabila suara
pandangan pertama dan ketiga bertemu, membuakkan pelbagai penelitian sudut
(pengarang, kemudian kita, menjadi saksi- wartawan akan gerak hidup Jau dan
kisah kaumnya). Menariknya, persoalan matinya Jesus di palang (terkorban) itu
menjadi penanda pada tragedi yang akan menimpa seorang “pejuang” yang
terkorban. Pemilihan ini menjadi menarik, bukan sahaja mengulang kata-kata Ben,
“martabat manusia menjadi rendah kerana membunuh orang tidak bersalah-pejuang-orang
benar” tetapi membentuk suatu harapan (selepas pembunuhan Jesus, agama Kristian
berkembang) bahawa pendirian Jau-Ben ini akan menjadi kepercayaan dan
sepatutnya, agama, terhadap alam dan penerusannya. Kemudian, Faust yang
dikatakan Ben, manusia menyerahkan diri mereka kepada “syaitan” (metafora kepada
dunia materialisme atau dunia moden atau gerakan melestarikannya) untuk
kesenangan “di dunia”, yang jelas-jelas memancarkan persoalan perlumbaan
materialisme, yang menujah jelas terhadap pihak Wan dan Wong (dan mengapa mereka
sanggup menjual diri kepada “syaitan”), musuh terhadap kerabat Jau yang
terkorban seperti Jesus tadi. Kedalaman ini hanya dibuat dengan “imbauan”
pengarang-Jau, terhadap Ben, terhadap isterinya, orang-orang yang menjadikan
perjuangan dan kepercayaannya “berharga” dan berbaloi untuk dikorbankan diri.
Dengan ini, saya
ingin mencari teks dan suara Awangku Merali lagi. Saya, seperti Roslan Jomel,
menjadi pengkagumnya, dan setuju, beliau merupakan antara pengarang prosa dari
Sarawak yang terpenting dan sepatutnya dihargai.
5 comments:
Rasa nak cari jugak bukunya dan... buku HM Tuah tu. Hihi
Salam saya nak tanya, tau tak agaknya mana saya nak dapatkan novel TIVI dgn Ranjau Sepanjang Jalan - Shahnon Ahmad? Kalau ada yang nak jual boleh contact saya hafizanmohd@gmail.com
terima kasih.
Terima kash Sdr Fadzli al-Akiti atas tulis blog terhadap sebuah karya kecil saya dan ole penulis kecil dari tempĆ£o yang terpencil. Biodata saya serenar islas 18 Ojos 1953, sekarang menjawat Ketua Pegawai Operasi TEGAS, sebuah badan charitable fund dan karma saya sekarang adalah membangunkan potensi modal insan di Sarawak. Termina kasih.
Husein, ya baik, dipersilakan.
Hafizan, Ranjau Sepanjang Jalan rasanya Alaf21 masih menerbitkannya. Boleh rujuk web MPH atau Alaf21. Untuk Tivi pula, tunggu terbitan DBP yang akan keluar tidak lama lagi.
Bapak terhormat Awangku Merali, betapa rendah diri dan teleku saya bapak datang bertandang ke rumah serba daif ini. Saya sangat menunggu kerja-kerja seterusnya daripada bapak.
Penulis skrip filem Anak Sarawak?
Post a Comment