Saya Sedang Membaca

The Consuming Fire oleh John Scalzi | Pemberontak Filem oleh Nasir Jani | The Prague Cemetry oleh Umberto Eco | Confessions of a Mask oleh Yukio Mishima | In Search of Modernity: A Study of the Concepts of Literature, Authorship and Notions of Self in "Traditional" Malay Literature oleh Hadijah Rahmat |

Saturday, January 21, 2012

Cik Sik ohh Cik Sik


Saya dah ada Twitter!

Saya panggil ciptaan abad ke-21 ini sebagai Cik Sik (Tukang Mengusik!), He he!

2 buku sedang cuba dihabiskan:

Seksualiti dalam Novel Melayu. Buku yang dibawa oleh Kak Nisah Haron pada suatu hari di pejabat. Saya tahu keberadaan buku ini pun daripada blog Pak Affandi Hassan. Seks mempunyai pelbagai lingkungan. Saya tahu benteng dan singkap intepretasi kita mesti bertunjang etika dan agama. Saya betul.

Rahsia Malam Merdeka. Novel ini sedang dibaca dan terus saya terpaut. Tulisan Mohd. Saat Omar, seorang rakan. Saya sebilik dengannya di Port Dickson sewaktu sebuah bengkel penulisan Bhg. Penerbitan sebuah organisasi. Di situ pun saya baru mengenali beliau. Bengkel selesai dan cadangan sinopsis novel saya ditolak (fiksyen sains untuk golongan kanak-kanak dan remaja katanya, sehinggalah saya campak novel Saga Horizon di atas meja editor itu pada suatu hari). Saat hanya diam saya rasa (lupa jika beliau sampaikan cadangannya). Novel ini baru pasca kerja Kelantan saya, saya berpeluang membacanya. Dan saya terpaut. Khusus saya membaca Bab 4, bab Hang Nadim (atau Nadim sahaja). Bab ini menonjolkan kuasa Saat yang sebenar, kenapa penulis muda ini perlu diberi perhatian (walaupun hanya memenangi hadiah penghargaan buat novel tersebut) dan mengapa novel ini perlu dibaca. Saya benar-benar jatuh hati setelah membaca Bab 4 tersebut.

Kini saya dalam proses menulis novel (oleh sebab itu saya selalu diam), tinggal lima bab lagi untuk dihabiskan. Alhamdulillah! Doakan saya dapat habiskan!

3 comments:

Ted Mahsun said...

Semoga cepat siap!

Apa akaun twitter kau? Add la aku @tedmahsun

oh, dan tahniah jadi editor Dewan Sastera!

fadz said...

He hey!

lama tak dgr cherghita! Haha..

fadlidewansastera.. Cik Sik tu hanya wujud semasa saya wujud sebagai editornya shj.. haha

anwaric said...

tahniah!