Saya Sedang Membaca

The Consuming Fire oleh John Scalzi | Pemberontak Filem oleh Nasir Jani | The Prague Cemetry oleh Umberto Eco | Confessions of a Mask oleh Yukio Mishima | In Search of Modernity: A Study of the Concepts of Literature, Authorship and Notions of Self in "Traditional" Malay Literature oleh Hadijah Rahmat |

Friday, August 5, 2011

Tahniah DAWAMA

Tahniahlah Dawama, dapat masuk wikipedia. Maknanya, mereka kiranya dapat tahap artis dah tu:

Syarikat Dawama Sdn. Bhd. adakah sebuah syarikat Malaysia yang ditubuhkan untuk mengambilalih aktiviti-aktiviti Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) yang diswastakan iaitu pra-cetak, rekabentuk, percetakan, pengedaran dan pemasaran penerbitan Dewan Bahasa dan Pustaka(DBP).

Isi kandungan

[sorokkan]

[sunting] Sejarah

Dawama ditubuhkan pada 14 Oktober 1999 di bawah Akta Syarikat Malaysia 1965 dan telah memulakan operasinya sepenuhnya pada 1 September 2002. Dawama bertanggungjawab terhadap kejayaan perlaksanaan aktiviti-aktiviti DBP yang diswastakan. Pada 29 Januari 2007, Dawama telah memperoleh Sijil ISO900 1:2000 daripada DQS Certification (M) Bhd., sebuah badan persijilan antarabangsa yang beribu pejabat di Frankfurt , Jerman. Sistem Pengurusan Kualiti yang dibangunkan menunjukkan komitmen syarikat untuk menghasilkan produk dan perkhidmatan yang bermutu dan berkualiti tinggi bagi memenuhi keperluan pelanggan.

[sunting] Pengurusan

Dawama Sdn.Bhd. adalah syarikat bumiputera dan pemegang-pemegang saham syarikat terdiri daripada DTP Enterprises, Konsortium Dewan Edar (KDE) dan Dato' Azhar Hashim, seorang tokoh korporat yang dikenali di Malaysia .

[sunting] Isu dan kontroversi

[sunting] Pekerja cuti tanpa gaji

Pada 2 Ogos 2011, YB Azmin Ali menerima memorandum daripada Presiden Kesatuan Pekerja-Pekerja Dawama Zainal Awit di hadapan Kompleks Dawama di Hulu Kelang berkenaan arahan cuti tanpa gaji bertarikh 29 Julai dan arahannya berkuat kuasa pada 1 Ogos 2011 terhadap 380 pekerja syarikat kerana syarikat sedang mengalami masalah kewangan untuk membiayai operasi harian. Hal ini disangkal oleh YB Azmin kerana syarikat mempunyai konsesi yang besar daripada pihak kerajaan melalui Perjanjian Konsesi Pengswastaan Dewan Bahasa dan Pustaka bertarikh 19 Jun 2002. Beliau akan membangkitkan isu 380 pekerja Dawama Sdn Bhd - penerima konsesi Dewan Bahasa dan Pustaka - yang mendakwa dicutikan tanpa gaji untuk tempoh tidak pasti ke Dewan Rakyat. Beliau akan mendesak pihak berkuasa menyiasat dakwaan bahawa pemotongan gaji untuk caruman Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) tidak dibayar oleh majikan. menyelar tindakan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang didakwa tidak melayan atau memberikan respons walaupun sudah empat kali diberikan memorandum oleh kesatuan sekerja.[1]

rujuk: http://ms.wikipedia.org/wiki/Syarikat_Dawama_Sdn._Bhd.

Cepat juga ya orang PKR buat kerja.. Hebat pencaturan politik tempatan sekarang...

1 comment:

paweh said...

silap2 jadi bahan kempen PRU13 :D