Saya Sedang Membaca

The Consuming Fire oleh John Scalzi | Pemberontak Filem oleh Nasir Jani | The Prague Cemetry oleh Umberto Eco | Confessions of a Mask oleh Yukio Mishima | In Search of Modernity: A Study of the Concepts of Literature, Authorship and Notions of Self in "Traditional" Malay Literature oleh Hadijah Rahmat |

Tuesday, May 11, 2010

Inilah Pusat Sehenti Zine Yang Masyhur! dan Bahasa Kebangsaan


Saya menjumpai sebuah blog yang amat-amat bermanfaat, menerjah segala kapitalis pembukuan negara sekarang, malah beberapa artikel di dalam zine-zine ini amatlah mengujakan! Semua zine boleh dimuat turun secara percuma, dan kualitinya tinggi (saiz muat turun agak tinggi). Bayangkan, Tuk Kenali pun ada zinenya yang tersendiri! Inilah subbudaya punk rock dan D.I.Y. yang menolak pengwujudan keuntungan dalam penyebaran ilmu. Semangat melampaui keuntungan kendiri kata mereka. Insya-Allah, saya akan bermohon kepada pihak berkenaan menolong saya mengeluarkan zine fiksyen sains yang saya tangani ini yang sudah lama tidak digerakkan kerana tidak ada yang sanggup menolong saya membuat "layout".. Barlah, cincai, asalkan ilmunya sampai!

Sila lihat blog yang hebat itu di sini.

Saya juga sedang membaca The Memoirs of Keris Mas: Spanning 30 Years of Literary Development. Buku ini terbitan DBP (boleh rujuk dan beli di sini), diterjemahkan ke bahasa Inggeris oleh Shah Rezad Ibrahim dan Nor Azizah Abu Bakar. Secara umum, ini sebuah memoir tulisan sasterawan/tokoh Malaysia yang amat jujur dan telus, malah amat-amat ditulis dengan baik sekali, malah terjemahannya juga antara yang terbaik dari Melayu ke Inggeris. Saya kagum dengan penulisan Keris Mas ini yang menyusuri semangat yang baharu hendak dibina berkenaan bahasa, sastera, penerbitan dan kewartawanan (yang kita boleh panggil pesuratan) Melayu dan umumnya Malaysia. Syabas juga buat DBP kerana buku ini membuka banyak mata kerana mengupas isu politik dan sastera dengan pandangan tanpa prejudis penulisnya, sesuatu yang kita takkan jumpa dalam memoir dan autobiografi tokoh-tokoh politik (yang ada juga saya tak kenal siapa, dan tak peduli jika ia mempunyai halaman menanam orkid di rumah atau pandai bersukan jetski di sungai) dan menteri yang bersepah di kedai buku (yang saya tidak tahu, siapa sahaja yang membelinya). Inilah sebuah buku memoir/sejarah peribadi/biografi "dari hati", dan bukan sebuah buku menggunakan tenaga penulis lain menulis sepertimana yang saya dapati dibikin untuk beberapa tokoh politik. Saya masih di halaman 76 dan saya tidak lagi membuka buku lain (ini petanda baik, ini bermakna buku ini jenis buku "telak halaman" atau "page turner"). Satu sedutan yang menarik yang saya baca, mungkin boleh dikongsi di sini sebagai satu hal yang boleh diiktibarkan:

"Looking Back, we can now say that the Malay language did become the political foundation of this independent nation as demanded by the leftwing Malay group, PUTRA, accepted by the non-Malay group, AMCJA, and included in the draft of the People's Constitution which was tendered to the British as a counter-proposal to the Federal Constitution compiled by a working committee set up by the British and UMNO to replace the Malayan Union. And as we know, the People's Constitution was rejected outright. It was the Federal Constitution of Malaya by which Malaya returned to its status quo before the war that was accepted by the British to fulfill the peoples' demand to reject the Malayan Union."
(The Memoirs of Keris Mas, hlm. 75)

2 comments:

fatah85 said...

ini sudah bagus. ada zine boleh download. :)

fatah85 said...

terima kasih banyak atas link zine.