Saya Sedang Membaca

The Consuming Fire oleh John Scalzi | Pemberontak Filem oleh Nasir Jani | The Prague Cemetry oleh Umberto Eco | Confessions of a Mask oleh Yukio Mishima | In Search of Modernity: A Study of the Concepts of Literature, Authorship and Notions of Self in "Traditional" Malay Literature oleh Hadijah Rahmat |

Thursday, April 15, 2010

Alhamdulillah, Saya Menang :)



Yey! Tak pernah tau menang hal-hal kebangsaan ni.. hehe.. Terima kasih para penyokong, panel juri (Datuk Baha Zain dan Shaharom TM Sulaiman tu! GULP) dan ITNM.. sahlah, bahan karya Faisal Tehrani ni berhantu ah, sesiapa yang sentuh, mesti dapat emas.. macam sentuhan Midas!

Tahun depan buat lagi eh ;)

KUALA LUMPUR 15 April - Wartawan Utusan Malaysia, Mohd. Khuzairi Ismail muncul pemenang Peraduan Ulasan Buku Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM) yang berlangsung dari 21 Februari sehingga 13 Mac lalu.

Wartawan Eksekutif di Meja Rencana itu memenangi peraduan berkenaan menerusi ulasan buku 'Keberanian Menggapai Harapan' dan membawa pulang hadiah wang tunai RM5,000.

Tempat kedua pertandingan itu dimenangi pegawai Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Muhammad Fadhli Al-Akiti menerusi ulasan buku The Prau With The Silent Soul dan membawa pulang wang tunai RM3,000.

Perunding pembangunan perniagaan, Faizal Riduan yang mengulas buku 'Adab Dialog Dalam Islam' pula memenangi tempat ketiga dan membawa pulang hadiah wang tunai RM1,500.

Hadiah kepada pemenang disampaikan oleh Pengerusi ITNM, Datuk Dr. Sharuddin Md. Salleh dalam satu majlis di sini hari ini.

Dalam ucapannya Sharuddin berkata, peraduan yang dianjurkan menerusi blog dan laman sosial Facebook itu berjaya meningkatkan jualan buku terbitan ITNM melalui laman E-Beli Belah institut berkenaan.

Menurutnya, peningkatan jualan buku itu berikutan komen positif yang diterima daripada pengguna blog dan Facebook tentang peraduan berkenaan.

''Ia juga telah meningkatkan rakan laman Facebook ITNM daripada 1,500 orang kepada 3,442 orang sehingga hari ini. Peraduan ini bertujuan menghargai pembeli dan pembaca buku terbitan ITNM selain mahu menggalakkan budaya mengulas buku berdasarkan bahan yang dibaca," katanya.

Jelasnya, sebanyak 75 penyertaan diterima daripada individu berlainan latar belakang dalam peraduan itu.

Menurut Sharuddin, peraduan itu diharap dapat memugar budaya membaca dan meningkatkan aktiviti intelektual di kalangan masyarakat sekali gus meningkatkan produktiviti industri penerbitan buku di Malaysia.

Katanya, ini kali pertama Facebook digunakan sebagai medium pengantara peraduan berdasarkan aliran semasa yang memperlihatkan kecenderungan penggunaan laman sosial itu di kalangan masyarakat dunia.

Peraduan itu memerlukan peserta menulis ulasan buku-buku terbitan ITNM sama ada di blog atau nota Facebook peribadi dan kemudian alamat URL paparan ulasan buku itu dipautkan ke laman Facebook ITNM iaitu www.facebook.com/klikITNM.

Sebanyak 70 markah diberikan oleh pengunjung Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2010 yang mengunjungi gerai ITNM manakala 30 markah diberikan oleh juri profesional.

9 comments:

Amyz! said...

wow! tahniah fadz~ :-)

Unknown said...

Psst Fadz, bukan Shaharom Hussein, tapi Shaharom TM Sulaiman. Apa-apapun, tahniah! Mock cheque tu, nanti-nantilah ya!

fadz said...

Amy, trimas :)

Che Anuar, erk, terima kasih.. dah baiki..

mukhsen_x said...

wooo.. berapa banyak buku boleh beli ni? tahniah!

Jong said...

salam,
ni kena belanja ni. tahniah! tahniah! tahniah!

Zehann ur Rakhie said...

Tahniah x 2.

Taf Teh said...

tahniah fadz... (taf teh vote fadz selepas bershoping di booth ITNM)

;-0

fadz said...

mukhsen, kan? hahah

Faisal, erk? belanja? hehehe

Zehann, terima kasih :)

Taf, terima kasih, atas pertolongan 70%(undi pengunjung) itu :)

Wahyu Budiwa Rendra said...

salam sdr.fadz.
wah, tahniah! tahniah!