Saya Sedang Membaca

The Consuming Fire oleh John Scalzi | Pemberontak Filem oleh Nasir Jani | The Prague Cemetry oleh Umberto Eco | Confessions of a Mask oleh Yukio Mishima | In Search of Modernity: A Study of the Concepts of Literature, Authorship and Notions of Self in "Traditional" Malay Literature oleh Hadijah Rahmat |

Friday, October 9, 2009

Buku Untuk Filem: ESTET


Tajuk: Buku untuk Filem: ESTET
Penyelenggara oleh: Ajami Hashim
Lakon layar oleh: Mamat Khalid
Terbitan: Matahari
Tahun: 2009

Sinopsis:
Sebuah "buku untuk filem" yang mengutarakan idea, pemikiran dan skrip asal filem Estet, filem terbaharu Mamat Khalid yang akan ditayangkan pada akhir tahun ini.

Rasa:
Saya mendapati kesediaan Matahari untuk mengeluarkan siri "buku untuk filem" haruslah dipuji (yang sedang giat dibuat walaupun tidak sepopular mana di Indonesia). Dengan siri pertama, Kami, buku ini dapatlah dijadikan bahan rujukan serta cenderamata yang baik sekali buat peminat filem Malaysia.

Ajami telah menyusun dan memberi kita beberapa kata pra, sedang dan pasca produksi filem, ditelusuri dengan beberapa pandangan dan "pendedahan" panas dan pentin tentang hal pembikinan filem ini. Memberi pandangan kepada kita para penonton bahawa bajet merupakan masalah pertama dalam mana-mana pembikinan filem kita, serta kreativti pembikin kita memang ampuh tetapi oleh sebab hal-hal tapisan atau kesuntukan kos dan masa, ia agak susah dilancarkan. Pun begitu, buku ini juga memberi perayaan sepenuhnya mengapa pembikin filem kita masih membikin filem, walaupun membikin drama televisyen lebih lumayan atau popular buat massa Malaysia.

Hanya ada beberapa hal yang agak merunsingkan saya, yang terletak hanya pada ruangan Dari Meja Penyelenggara yang agak lemah bahasanya, malah lagi pelik, bahagian-bahagian lain tidaklah menghadapi kesalahan bahasa seteruk bahagian ini. Beberapa bahasa juga sengaja dirojakkan atas mengambil kesan nyata perbualan Mamat Khalid yang sememangnya pencampur bahasa (hal yang biasa dalam budaya sekarang). Semua wawancara amat menarik kerana dibuat santai, disoal dengan soalan-soalan agak sensasi dengan jawapan-jawapan bernas oleh yang diwawancara.

Bahagian paling penting merupakan skrip asal (yang mana dimaklumkan dalam wawancara, beberapa bahagian terpaksa ditiadakan dalam filem) di mana kita dapat menyelami idea asal Mamat Khalid buat filemnya, dan sememangnya beliau ingin menyahut 1 Malaysia yang memang bukan senang untuk dikecapi.

1 comment:

Ajami Hashim said...

Salaam fadz..

lampu meja penyelenggara masa menulis tu blackout! sebab tu tunggang-lenggang-kangkung nahunya! ahahaha!

apa2 pun terimakasih bro! :-)

BUF:ESTET boleh dibeli secara online kat:

kinibooks.com
amazon.com

dan kat kedai2 buku lain mulai sekarang!