Saya Sedang Membaca

The Consuming Fire oleh John Scalzi | Pemberontak Filem oleh Nasir Jani | The Prague Cemetry oleh Umberto Eco | Confessions of a Mask oleh Yukio Mishima | In Search of Modernity: A Study of the Concepts of Literature, Authorship and Notions of Self in "Traditional" Malay Literature oleh Hadijah Rahmat |

Friday, January 30, 2009

Jualan Amal Palestin depan Masjid Muhammadi Kota Bharu


















HALUAN turut menjual buku-buku informatif
tentang penindasan di Palestin.



Kena serbu lepas solat Jumaat!



Pada 30hb Januari 2009, ada satu kebajikan yang berlaku di tengah Kota Bharu, anak-anak Kota Bharu, muda-muda (yang mengajak saya turut serta), telah membuat Jualan Amal Palestin di depan Masjid Muhammadi, pada sebelum dan selepas Solat Jumaat. Aktiviti ini terdiri daripada Pertubuhan Himpunan Lepasan Institusi-institusi Pengajian Tinggi Malaysia (HALUAN) [www.haluan.org.my], Unite Against Discriminative Collective atau UADC [www.myspace.com/uadcollective] serta dari kawan saya, Dhani, Jera dan Ayien, Network of Solidarity Collective atau NOSC [www.myspace.com/noss2000]. Wang jualan/sumbangan pada hari itu akan diberikan kepada pihak HALUAN untuk disalurkan ke tabung dan salurang yang sepatutnya buat Palestin.


Apa yang menarik saya ialah, bagaimana budak-budak DIY ini, UADC dan NOSC, tanpa apa-apa kelengkapan birokrat telah mengorganisasikan sendiri kerja amal sukarelawan, yang terdiri juga daripada siswa-siswi universiti serta pelajar sekolah yang semuda 15 tahun! Tanpa apa-apa permintaan untuk "terkenal" atau "kaya", pertama kali saya melihat hasil kerja anak muda yang "jujur" dan sepenuh-penuhnya untuk "menolong yang tertindas atas nama kemanusiaan". Dan semangat yang mereka tunjukkan, saya terkedu.
Contohnya seperti beberapa yang pergi bertemu dan merayu muazin (tukang azan) untuk mengumumkan kedai jualan amal mereka pada hari itu tetapi tidak dapat dilaksanakan kerana "terikat dengan undang-undang atau tatacara masjid". Mereka masih boleh tersenyum walaupun mereka tidak dapat mengumumkannya di masjid, mereka masih tersenyum bila ada orang yang tidak suka akan baju-baju yang mereka jual hari itu. Mereka masih tersenyum apabila ada sahaja yang tidak memandang murni (atau was-was) dengan kerja amal mereka.

Malah rupa-rupanya, Dhani, selaku ketua kumpulan jualan amal itu adalah antara bekas ahli aktif yang mengadakan Food Not Bombs, satu kerja sukarelawan membagi-bagikan makanan buat golongan pengemis dan tualang di hadapan sebuah gereja St. Mary di tengah Kuala Lumpur, yang mana saya pernah menulis sebuah sajak yang memburukkan diri saya yang tidak pernah mengaku (sebagai anak muda) boleh melakukan kerja sukarelawan yang jujur seperti Food Not Bombs tanpa ada apa-apa agenda politik. Malah aktiviti Food Not Bombs itu telah saya baca dalam majalah KLue, dan kini dikatakan antara NGO paling berjaya dan masih bergerak melakukan kerja amal.

Maka kerja dan jiwa Dhani dan kawan-kawannya itu, termasuk Koja, Faisal Jera, Ayien, serta rakan baru seperti Syahnan dari UADC telah melakukan kerja DIY, menjual baju-baju terpakai, beg, kalender, tabung buat tabung amal Palestin. Walaupun tempat jualan mereka tanpa payung dan atap, mereka tetap menggagahi menjual "dan bersukara-ria" mengedarkan risalah tentang Palestin dan kebobrokan Israel. Sememangnya saya amat menghormati semangat juang mereka.

5 comments:

Pa'chik said...

rasa cam kenal je budak-budak neh....

bagus ahh derang... takde wat kat tempat lain lagi ke?

Dhani said...

uit. aku bukan ketua lah. aku orang biasa jek. NOSC mana ada ketua beb. hehe. :)

fadz said...

Entah le pakcik, ada rancangan?

Dhani, ohhh, ok. tapi nampak kau macam penggerak, ahahah

Dhani said...

bukan penggerak beb. tapi aku Pegawai Perancang Bahasa Tinggi nosc. hahahaha. :p

fadz said...

ko mmg pun!