Saya Sedang Membaca

The Consuming Fire oleh John Scalzi | Pemberontak Filem oleh Nasir Jani | The Prague Cemetry oleh Umberto Eco | Confessions of a Mask oleh Yukio Mishima | In Search of Modernity: A Study of the Concepts of Literature, Authorship and Notions of Self in "Traditional" Malay Literature oleh Hadijah Rahmat |

Monday, June 30, 2008

Kebangkitan Fiksyen Sains?

Sebuah emel daripada pembaca di laman Alaf21:


NOVEL SAI-FI: TAHNIAH ALAF 21!

Hizamnuddin Awang
Kampung Pandan Dalam, Kuala Lumpur
hizamlusi@myjaring.net

Dunia penerbitan buku negara kelihatannya sedang mengorak langkah ke satu era baru. Sejak sekian lama pasaran buku sains fiksyen (sai-fi) Malaysia dibanjiri oleh buku-buku berbahasa Inggeris, kini tidak lagi. Saya melihat inisiatif beberapa penerbit memulakan penerbitan buku genre ini satu perkembangan yang sangat dialu-alukan.

Langkah penerbit seperti Pelangi yang menerbitkan siri Harry Porter dalam versi Bahasa Melayu menunjukkan bahawa pasaran buku sai-fi di Malaysia memang ada. Walaupun siri Harry Porter itu merupakan siri sai-fi yang cukup ramai pengikut di seluruh dunia yang menggunakan medium Bahasa Inggeris, namun versi Bahasa Melayu tetap terjual.

Kita di Malaysia mungkin agak ketinggalan dalam menterjemah karya-karya sai-fi mahupun novel-novel popular ke dalam Bahasa Melayu, tidak seperti mana di Indonesia. Saya melihat banyak karya penulis barat seperti Tom Clancy, Micheal Crichton dan John Grisham diterjemahkan ke dalam Bahasa Indonesia, dan ada dipasarkan di Malaysia. Indonesia memang sudah mendahului kita.

Terkini ialah Alaf21 yang tidak mahu ketinggalan mengisi ruang kosong keperluan novel sai-fi negara. Saya sebagai peminat setia novel sai-fi tidak menunggu lama untuk membelinya. Walaupun masih belum dibaca, Saga Horizon saya kira boleh menjadi contoh yang baik bagi cerita-cerita genre ini.

No comments: