Saya Sedang Membaca

The Consuming Fire oleh John Scalzi | Pemberontak Filem oleh Nasir Jani | The Prague Cemetry oleh Umberto Eco | Confessions of a Mask oleh Yukio Mishima | In Search of Modernity: A Study of the Concepts of Literature, Authorship and Notions of Self in "Traditional" Malay Literature oleh Hadijah Rahmat |

Monday, April 2, 2007

Singing In The Well

Tajuk: Singing In The Well
Oleh: Reinaldo Arenas
Terbitan: Penguin
Tahun: 1990




Sinopsis:
The first in a series of five novels, based loosely on the author's own experience coming of age in Cuba just before the revolution. A poignant testimony to imagination, rich in details of rural life. By the author of "Before Night Falls."
Rasa:
Novel ini ialah novel pertama Reinaldo Arenas. Novel ini bukan sebuan novel yang senang dibaca. Anda akan teringat akan Jorge Luis Borges bila membaca novel ini (mainan pemecahan cerita yang berterabur di dalam satu bab, malah memang novel ini tidak ada bab yang persis). Lebih memeritkan, novel ini memaparkan hidup seornag budak kecil yang melarat di dalam sebuah rumah kampung di Cuba.
Apa yang berlaku ialah, demi melaui hidup yang siksa dan penuh kesusahan, diinjak dan dicerca kerana pengamatan budak itu (alter-ego penulis) terhadap alam dan kehidupun, budak itu berfantasi. Dan fantasi budak itu, seakan benar-benar berlaku, sangat menyentuh perasaan, menyeronokkan pada satu detik, dan tiba-tiba, bolah saja menyedihkan dan sangat menyeramkan. Semua perasaan ini penting, kerana Reinaldo mahu memaparkan 'kebenaran' kemanusiaan di mana manusia tidak boleh cantik dan sempurna sahaja, disaluti dengan nilai-nilai murni, tetapi manusia sebenarnya kotor, menakutkan dan penuh hiba. Tetapi yang paling penting, Reinaldo tidak pernah menuduh kenapa manusia siksa dan menyiksa, kerana itu adalah lumrah yang ada dalam kehidupan, baik sebuah keluarga atau negara.
Sebuah novel yang sangat mengharukan dalam tiap teksnya yang penuh emosi dan kekuatan perkataan.

No comments: