Nota: Salam, reaksi yang begitu panjang ini disampaikan oleh penulisnya, ZA kepada saya melalui e-mel. Reaksi ini berikutan luahan pendapat saya berkenaan tulisan Meor yang terpaut dalam entri yang terdahulu. Dipersilakan membaca luahan ZA pula:
Sdr. Fadli dan
rakan-rakan terhormat,
1. Setiap orang
(paling tidak) secara fitrahnya akan ada kecenderungan mencari satu sosok
teladan yang paling hampir kepada pemikiran/bidang/gaya hidup masing-masing.
2. Dalam entri ini,
yang terkait daripada entri Sdr Meor, saya kira sejauhmana kedudukan
soal/isu masyarakat di mata hati seseorang penulis itu, akan kembali merujuk
kepada niat si penulis tatkala menulis. Baik beliau itu seorang penulis
suka-suka ataupun seorang Sasterawan Negara.
3. Dalam sastera,
sebagai peminat mahupun pembaca, dengan kecenderungan masing-masing, setiap
satu "dengan asyik" akan mengangkat atau membela sosok teladan
mereka. Saat itu, kadang-kala kita mungkin terpanggil untuk membanding-bandingkan
kecenderungan kita itu dengan orang lain pula.
4. Perkara ini tidak
menjadi satu masalah, malah dapat dirujuk sebagai kepelbagaian pendapat
daripada citarasa yang berbeza.
5. Persoalan yang
timbul(?) dalam kotak fikir saya daripada entri ini:
i. Adakah setiap SN
itu perlu merakyat (turun hidup bersama-sama kelompok marhaen) barulah ia dapat
dianggap seniman/sasterawan sejati?
ii. Sejauhmana
sesuatu karya (sastera, terutamanya) dan penulis itu dapat dianggap sebagai
mewakili jiwa rakyat/masyarakat dan layak diberi gelar karya yang baik?
(Komentar saya
tentang ini mungkin ada dalam baris-baris seterusnya...)
6. Pertanyaaan “Untuk
apakah itu Sasterawan Negara”? Maka perlu kita tanyakan juga untuk apakah
gelar-gelar dalam pelbagai bidang yang lainnya?
7. Pada perhitungan
saya, menjadi Sasterawan Negara bukanlah bermaksud ia yang terbaik, tetapi pada
saat ini, gagasan fikiran dan hati nurani yang dibawakan sosok tersebut dalam
karya-karyanya sedikit lebih baik daripada yang lain dengan ciri-ciri autentik
sasterawan tersebut. Fikiran dan perasaanya di dalam karya-karya itu dapat
dijadikan rujukan/panduan untuk orang lain/pembaca (walaupun bukan semua. Ya,
siapakah yang dapat memuaskan hati semua pihak dalam satu masa?). Kita juga
harus ingat, di tahun mendatang, lain pula sosok dunia persuratan yang akan
membawa gelaran Sasterawan Negara pada diri dan karya-karyanya. Saat itu (tahun
hadapan?), Sasterawan Negara yang baharu itulah pula yang dianggap mempunyai
karya-karya yang sedikit lebih baik daripada pengarang lainnya. Akan ada pula
perbandingan-perbandingan terhadap Sasterawan Negara baharu itu dengan
macam-mcam perkara lain dengan alasan-alasan lainnya.
8. Tentang
justifikasi gelaran Sasterawan Negara, kita balik sahaja kepada gelaran-gelaran
lain yang baik-baik bunyinya, "Ibu
Mithali" atau "Tokoh Guru Kebangsaan" misalnya. Dengan gelar
tersebut, tidaklah bermaksud ibu kita sendiri kurang baik sifat dan peribadinya
dibandingkan dengan sosok penerima gelar "Ibu Mithali". Atau "Mak Cik Mengaji yang tinggal di
belakang rumah Mak Long" sejak kita kecil diajarkan kita “alif ba ta” itu
jauh kurang bagus peribadinya daripada “Tokoh Guru Kebangsaan” pada satu-satu
masa. Atau paling mudah, adakah penyanyi balada paling popular negara saat ini punya
suara yang lebih baik daripada lemak merdu suara Rafeah Buang saat mengalunkan
“Gurindam Jiwanya”?
9. Sudah tentu
penilaian yang dilakukan dalam memberi gelaran-gelaran itu boleh bersifat
objektif, subjektif mahupun relatif dalam penentuan keputusannya. Dan kita dalam menerima (atau tidak menerima) keputusan itu juga
berada dalam sisi objektif, subjektif atau relatif yang sama tatkala
menjatuhkan hukum justifikasi kita.
10. Kepada mereka
yang mengatakan bahawa gelaran Sasterawan Negara itu tidak relevan dalam kedudukan
masyarakat kita hari ini, dan
membariskan nilai gelaran tersebut sama dengan gelaran-gelaran komersil (dan penuh nilai material) lainnya, maka
dengan sendiri kitalah yang menghumban nilai gelaran Sasterawan Negara itu ke daerah
yang lebih rendah kedudukannya.
11. Menjadi elit dan
marhaen itu apa sebenarnya? Definisi asal golongan elit/elitis itu sebenarnya
merujuk kepada golongan dengan pemikiran yang tinggi (superior intellectual), mereka yang berilmu dan mempunyai
kefahaman-kefahaman dan penguasaan ilmu. Oleh kerana masyarakat kita ini cepat
benar merasa rendah diri dan tidak berani/yakin untuk bersaing, maka kita pun
dengan mudah memberi gelar elit kepada satu-satu kelompok tertentu yang
berkuasa (bukan atas dasar pengetahuan/nilai intelektual) supaya kita ini
terlihat sebagai orang bawahan yang baik-baik sahaja.
12. Siapa pula yang
memberi garis jelas kelas marhaen kepada
gerombolan tertentu? Berapakah tangga gaji untuk berada dalam kategori marhaen
itu? Adakah dengan naik teksi, lrt atau mempunyai pas naik turun bas kota
menjadikan kita lebih marhaen daripada orang lainnya?
13. Dengan meletakkan
diri dalam kelas atau kelompok berikut, kita dengan lekasnya
cenderung membuat perbandingan-perbandingan yang tidak terlihat memihak kepada
kita, yang akhirnya tidak lain akan menimbulkan segala konflik dan rasa tidak
puas hati di hati kita sendiri.
14. Jika saya bukan
di kelompok elitis mahupun marhaen, kalau saya bukan penulis atau pembaca, maka
saya ini di kelas yang apa/mana? Atau, kerana saya ini bukan seorang penulis,
maka saya tidak perlu berada dalam kelompok apa-apa/mana-mana. Ya, saya ini
memang tidak ada di mana-mana dan di
(si)apa-(si)apa.
15. Apakah “Pak Utih”
Pak Usman Awang lebih meruntun jiwa daripada “Padamu Jua”nya Amir Hamzah? Atau
adakah novel Salina Pak Samad itu lebih dominan watak utamanya daripada karektor perempuan
dalam novel Chingiz Aitmatov berjudul Djamila? Apa beza bagus tidaknya antara
“Mana Setangginya” Cikgu Nordin Hassan dengan “Kereta Kencana”nya Mas
Rendra? Atau sedalam mana kegilaan
manusia-manusia Srengenge Cikgu Shahnon dibanding kewarasan orang kampung Lu
Xun dalam Kampung Halamannya?
16. Bagaimanakah nilai sesuatu
karya atau pengarang yang baik itu di mata kita? Secara peribadi kepada saya,
jika kisah-kisah yang dipaparkan seseorang pengarang itu dapat membangkitkan
hati saya jadi terharu dan ingin bermuhasabah, atau satu perenggan ayat
membuatkan saya membaca berulang kali dan berusaha mahu menghafalnya, atau satu
sajak terjemahan dapat membuatkan jiwa dan rohani menggelitik tiap urat
sarafnya, atau satu pantun kecil mampu membikin darah panas meruap naik ke
muka, atau apa sahaja baris kalimat yang berkuasa menguntumkan rasa dan kata “wah!”,
maka itulah yang saya anggap sebagai karya yang bagus. Baik karya-karya itu
datang daripada seorang penulis handalan, mahupun dari mulut anak kecil yang
melontarkan kalimat-kalimat spontan.
17. Kembali ke
persoalan utama: Untuk apa orang menulis? Macam-macam sebab. Untuk apa/Kenapa
jadi penulis? Macam-macam sebab.
Mungkin juga ada
contoh sebab yang sedikit trajik nadanya, "Jika saya tidak menulis, saya
boleh menjadi gila". Atau menurut sebab yang lebih popular, “Jadi penulis
boleh cepat kaya!”
Ya! Semua yang
menulis itu ada macam-macam sebabnya. Jangan lupa juga, ada orang menulis
kerana itulah yang harus dilakukannya. Menulis.
Dan saya menulis
reaksi ini kerana setelah membaca catatan Sdr Fadli dan Sdr. Meor, ada sesuatu
yang ingin saya nyatakan. Saya boleh saja meluahkan komentar ini ke dinding,
atau pada jendela yang terbuka, atau pada rakan di sebelah meja. Tetapi pada
hitungan lain, adalah lebih baik fikiran dan perasaan saya itu ditaruh di sini
saja. Dan kenapa saya menulis entri ini, sepanjang ini? Saya juga tidak tahu
kenapa jadi begini panjang catatannya. Entahlah. Atau memang. Memang mungkin orang
menulisa ada macam-macam sebab- musababnya.
Salam hormat dan
terima kasih kepada Sdr. Fadli untuk ruang ini.
Wassalam,
ZA
No comments:
Post a Comment