Saya Sedang Membaca

The Consuming Fire oleh John Scalzi | Pemberontak Filem oleh Nasir Jani | The Prague Cemetry oleh Umberto Eco | Confessions of a Mask oleh Yukio Mishima | In Search of Modernity: A Study of the Concepts of Literature, Authorship and Notions of Self in "Traditional" Malay Literature oleh Hadijah Rahmat |

Saturday, March 23, 2013

MERPATI JINGGA DESAK PERTUDUHAN DIGUGURKAN

Syarikat penerbitan buku MERPATI JINGGA (didaftarkan sebagai Orange Dove Sdn Bhd) mendesak agar pertuduhan yang dibuat ke atas Pengarah Urusan syarikat itu digugurkan.

Ini ekoran daripada keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada Jumaat 22 Mei 2013 memutuskan bahawa rampasan buku yang dibuat oleh Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) pada 23 Mei 2012 lalu terhadap Borders Mid Valley adalah tidak sah.

Faisal Mustaffa dituduh enggan memberi kerjasama kepada pegawai bertugas yang menjalankan soalsiasat terhadap beliau pada 29 Ogos 2012 di pejabat Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) hanya kerana beliau menyatakan kepada pegawai tersebut bahawa beliau mahu menjawab soalan siasatan di mahkamah.

Merpati Jingga juga merasakan kekecewaan atas sikap JAIS yang telah berjanji untuk memulangkan buku rampasan yang mereka lakukan pada 12 Jun 2012 yang lalu bersama pihak polis dan pegawai daripada Kementerian Dalam Negeri (KDN) seramai lebih kurang 30 orang yang menyerbu premis syarikat berkaitan dan merampas buku-buku terbitan syarikat mereka.

Pada awalnya, pihak JAIS enggan memulangkan buku-buku rampasan tetapi setelah Merpati Jingga mengeluarkan surat tuntutan bertarikh 30 Januari 2013 yang lalu melalui Tetuan Daim Gamany, JAIS pada awalnya bersetuju memulangkan buku syarikat itu pada 6 Februari 2013.

Tetapi, sehingga hari ini, buku-buku tersebut tidak dipulangkan lagi.

Antara buku-buku rampasan yang dibuat JAIS adalah seperti berikut:

1.       Bogel Menuju Tuhan tulisan Zahiril Adzim (3 naskah)
2.      Syurga Yang Hilang tulisan Meor Yusof Aziddin (3 naskah)
3.       Memoir Bukan Memoir tulisan Pekin Ibrahim (3 naskah)
4.       Aku Manusia Berdosa- Koleksi Skrip Teater dan Filem Pendek tulisan Nur Ahmad (3 naskah)

Merpati Jingga turut menuntut agar JAIS membayar buku Who Needs An Islamic State edisi kedua tulisan Abdelwahab El-Affendi yang berada dalam koleksinya sebanyak 3 naskah.

Merpati Jingga tidak akan teragak-agak untuk mengeluarkan surat saman kepada pihak JAIS sekiranya mereka enggan menepati janji mereka (untuk memulangkan buku rampasan).

Sebarang pertanyaan, sila hubungi Pengarah Urusan Merpati Jingga, Faial Mustaffa.

No comments: