Saya Sedang Membaca

The Consuming Fire oleh John Scalzi | Pemberontak Filem oleh Nasir Jani | The Prague Cemetry oleh Umberto Eco | Confessions of a Mask oleh Yukio Mishima | In Search of Modernity: A Study of the Concepts of Literature, Authorship and Notions of Self in "Traditional" Malay Literature oleh Hadijah Rahmat |

Friday, April 13, 2012

Unsur dalam Fiksyen Sains

Unsur dalam fiksyen sains amat penting. Ianya terbahagi kepada dua, sesuatu yang pejal, yang boleh dilihat, dipegang, kadang-kadang, di rasa atau dengar atau pelbagai interaksi secara inderawiah (dalam pelbagai bentuk, daripada berbentuk seni, sebesar saga, sehingga sebesar alam) lantas senang untuk dibuat ujikaji terhadapnya.

Ujikaji ini bukan sahaja bermakna pengujian yang terkawal, iaitu di dalam makmal, di mana satu-satu unsur atau bahan ditelaah di bawah suatu penelitian yang terukur dan mengikut pengkaedahan yang tertentu, tetapi ujikaji secara akliah, iaitu pengambilan pemahaman terhadap unsur itu dan apa ia lakukan, dan kemudiannya berlaku analisa dalam pemikiran dan pengeluaran hipotesis, ataupun suatu kesimpulan, ataupun pandangan, yang mungkin akan mengejutkan, mengujakan, menakutkan, ataupun menggembirakan, dan hal inilah yang selalu dibawa, diangkat dan diselami oleh pengarang fiksyen sains terbaik. Ini kerana hal-hal yang berlaku di sekitar (bersangkut-paut dengan unsur atau objek itu) yang kemudiannya dihadam oleh watak dalam fiksyen, yang kemudiannya menjadi suatu "pengalaman baharu". Dari pengalaman baharu inilah, timbulnya "ujikaji" iaitu menganalisa secara penelitian yang mungkin mengambil masa panjang, dengan emosi serta akli dalam "memahami" fenomena terhadap kewujudan objek atau unsur itu (baru muncul atau tiba-tiba muncul atau sudah sebati dalam budaya/kehidupan masyarakat).

Unsur pejal sebegini bolehlah mengambil contoh, kehadiran telefon bimbit berskrin (yang kini bukan lagi suatu cabaran dalam pembikinan) yang menyebabkan berlaku kerapatan atau kependekan masa interaksi atau penyampaian berita, atau kehilangan semangat perhubungan sosial secara fizikal (separanya sudah tentu, sepertimana munculnya Facebook dan pelbagai lagi budaya maya yang mula menerobos dunia kebiasaan komunikasi fizikal manusia). Apabila seorang penulis "menulis" cereka sains, haruslah difahami "kewujudan" alat sebegini di dalam dunianya, di mana logika merupakan matlamat dan sarwa yang paling penting untuk ditanggapi. Maka berlakulah hal-hal seperti "gangguan bising" dan "daya gelombang lemah" yang disatupadukan dalam cerita, memberi kisah itu sedikit "dramatis". Rujuk bagaimana alam Star Trek berkali-kali bermain dengan unsur ini untuk kesan plot dan emosi. Di sinilah juga, seperti Nisah Haron pernah menyatakan bagaimana "sembarani"(?) suatu kenderaan ataupun haiwan yang memandu watak dalam Sulalatus al-Salatin merupakan unsur "fiksyen sains".

Unsur kedua, sesuatu yang abstrak, ataupun sesuatu yang tidak boleh dilihat sebagai objek. Secara ringkas, "ide". JG Ballard memanggilnya "ruang dalaman" (inner space) yang banyak berkait dengan pemahaman psikologi dan persepsi pengalaman, Phillip K. Dick pula mengungguli persepsi kemanusiaan yang mana "ide", atau suatu fenomena (yang tidak boleh dipegang) atau suatu rangkaian kejadian memberi sudut pandangan kemanusiaan. Inilah unsur yang paling susah untuk dikecapi dalam penulisan fiksyen sains, dan jika ianya boleh dikuasai, seorang penulis fiksyen sains itu amat diraikan. Inilah juga mengapa cendekiawan cereka sains memperlihatkan bagaimana Utopia karya falsafah Thomas Moore itu diperihalkan sebagai fiksyen sains, oleh sebab kewujudan (yang tiada pun hal atau teknologi terkini) suatu "sistem pentadbiran" yang amat "di luar tanggapan biasa manusia" boleh dimanfaatkan/digambarkan dengan jaya (sekurang-kurangnya dalam karya tersebut). Inilah unsur yang ramai pengarang cuba lakukan, tetapi gagal. Ini juga berkait besar dengan gagasan fiksyen sains, iaitu suatu cakupan pemahaman "perubahan" yang besar merangkumi "dunia" cereka tersebut. Jika pengarang memahami unsur ini dan menggunapakai sebaiknya, karyanya mencapai suatu wacana yang akan terus diperbincangkan.

Saya tidak menyukai karya Faisal Tehrani Kombat: 1511 atas beberapa sebab. Tetapi apabila diselidik balik, novel itu mempunyai unsur idea fiksyen sains (yang tidak pejal) yang ampuh. Fenomenanya senang, generasi muda (Islam) menyatukan diri mereka dengan tasawuf. Hal ini pun bukanlah satu "kejutan" kerana wujud dari dulu hingga sekarang suatu pemahaman "kesan Mahdi" yang menyelusuri unsur-unsur yang begitu disampaikan dalam novel tersebut (yang juga wujud unsur pegangan ekstrem dengan kafir-mengkafir). Unsur "mahdi" di sini diambil sebahagian dalam pemahaman konteks besar novel ini, disulami dengan pemahaman "pemuda dari Timur dengan cogan hitam" yang kini amat popular dalam kalangan pencari salasilah Melayu. Apa yang lebih penting, teknologi dan aqidah tinggal sebelah-menyebelah tanpa rasa janggal atau kelihatan "meodenisasi", seakan suatu kesebatian kehidupan "utopia" sudah berjaya terwujud, dipergunakan dan diraikan dalam pertembungan agama-modenisasi. Hal inilah yang dicemburui pihak Barat (Dajal) dalam novel ini, yang memperlihatkan agama dan modenisasi tidak boleh dicampur-adukkan. Inilah ide dalam novel tersebut, yang mana digunapakai oleh golongan muda yang "bawah tanah" tetapi disokong oleh kerajaan-kerajaan Islam lain. Sekurang-kurangnya Faisal dari awal berpegang teguh dengan ide ini (yang takjub terhadap fenomena ini ialah kalangan Barat, antogonis dalam novel ini).

Rahmat Haroun dalam Manuklon lebih mencapai sasaran ini apabila menampilkan dalam dunia amat pascaapokalips, manusia bercampur klon dan android sudah hancur sifat moral dan moraliti. Manusia "tulen", oleh sebab ini (dalam novel ini ditampilkan bersemangat patriotik, sepertimana Robert A. Heinlein) memerangi golongan manklon tersebut. Tetapi hal ini pun tidak diberikan justifikasi senang "baik lawan jahat" seperti novel Faisal di atas, novel ini memunculkan pula "satu sistem" di atas pemberontakan manusia serta pentadbiran elit manuklon, yang juga merupakan satu jenis entiti "siber" yang merancang kejayaan manusia(!) Ini sebuah novel yang sememangnya mengejutkan, dan sepatutnya terus diperbincangkan. Sememangnya sebuah adikarya fiksyen sains kita yang pertama.

3 comments:

Nisah Haji Haron said...

Fadz,
Any reference (source(s)) for your statements?

fadz said...

Kak Nisah, semuanya dalam kepala, tetapi boleh rujuk tulisan2 Robert Baker ataupun Cristopher Priest. Mana2 ensiklopedia sai-fai pun, jika dianalisa (dan tidak ambil secara petikan) pun akan mencerna hal sama.

Anonymous said...

" Selain Faisal Tehrani, SM Zakir menjadi jambatan kesusasteraan generasi baharu bersifat antarabangsa dan secara tidak langsung memberi imej yang membanggakan kita."