Saya Sedang Membaca

The Consuming Fire oleh John Scalzi | Pemberontak Filem oleh Nasir Jani | The Prague Cemetry oleh Umberto Eco | Confessions of a Mask oleh Yukio Mishima | In Search of Modernity: A Study of the Concepts of Literature, Authorship and Notions of Self in "Traditional" Malay Literature oleh Hadijah Rahmat |

Thursday, January 26, 2012

Reaksi Tak Sampai: Antara Aktivis dan Artis


Siapa kata semua bahan yang kita hantar kepada editor akan terus disiarkan? Siapa-siapa pun anda, dalam kasta kepengarangan mana pun (selain kolumnis) akan tetap dinilai dahulu sebelum ditilik untuk disiarkan.

Sewaktu saya sendiri di Buku Sekolah, saya ada menyampaikan reaksi saya kepada editor berkenaan sebuah makalah yang tersiar di dalam Dewan Budaya. Akhirnya, reaksi itu tidak tersiar pun. Ah, inilah keindahan blog. Di sini saya perturunkan apa yang saya catat:

Salam DB,

Saya ingin memberi reaksi terhadap tulisan Raja Yusof Ariffin di Dewan Budaya Julai 2011 yang melaporkan pandangan Dato' Haji Baharuddin Haji Omar berkenaan "kesongsangan" kerja pelakon teater-filem-teater yang sedang berlaku dengan meluas dalam industri seni tempatan. Apa yang diperkatakan oleh Baharuddin itu buat saya, adalah polemik lesu yang digembur-gemburkan (isu yang tiada isu) dan tidak lagi relevan, jika dilihat dari segi pertindihan kerja pelakon, khusus pada alaf ini.

Era globalisasi ini menampakkan lagi fungsi "pelakon" sebagai imej pelaku atau penggerak ruang/cerita yang bersifat kebendaliran, pelbagai media harus dikuasai dan di"pergunakan" untuk kepentingan seni (craft) serta material. Rata-rata di dunia Barat, hal ini sudah berlaku, seiring dengan gerakan anak muda di Malaysia yang beralih dari teater ke filem, filem ke teater, drama televisyen ke filem, dan sebagainya. Nama-nama seperti Zulhuzaimy Marzuki, Adlin Aman Ramli dan Zahiril Adzim sudah melakukan apa yang pernah dibuat oleh James Dean, Marlon Brando, dan Lawrence Olivier. Tokoh seperti Merryl Streep, sepertimana James Dean dan Marlon Brando yang "makan, minum" dari dunia teater juga membuktikan, sepertimana lazimnya Rahim Razali dan Eman Manan, baik dunia filem atau teater, yang punya disiplin lakonan, persembahan ruang dan stamina ketelitian yang berlainan, boleh dikuasai kedua-duanya, bukan kerana "populariti" seorang pelakon itu, tetapi keserasian dan kehandalannya menampilkan kemahiran "lakonan"nya pada ruang dan masa yang betul. Inilah yang kita tampak tampil dibuat oleh Daniel Radcliffe (teraju francais terkenal Harry Potter) yang berasal dari "filem" tetapi kini "berjaya" di teater, seperti drama sulungnya, Equus.

Sikap "membanding-banding" pelakon teater dan filem amat "remeh" dan hanya berlaku di Malaysia mungkin. Secara lazim, memang, bila Madonna yang "bukan lahir di dunia pentas" yang datang "merosakkan" muzikal Evita bolehlah dipersoalkan. Tetapi kehadiran dan kekuatan Awie, Remy Ishak, Tony Eusoff yang juga "berguru" dengan orang teater untuk teater (Tony Eusoff merupakan antara anak buah teater Inggeris, Remy Ishak merupakan anak didik aktivis seni Mislina Mustafa) sedikit sebanyak menggoncangkan kecaman Raja Yusoff terhadap ketrampilan mereka yang sudah terbukti "boleh berlakon di pentas", sepertimana mana-mana pelakon teater yang asal. Hal ini tidaklah mendombakan, tetapi dialu-alukan kerana membawa "penyatuan" terhadap dua media yang semakin mengecil dalam dunia global sekarang. Maka trend seperti ini usahlah diperkecilkan. Apa yang perlu Baharuddin soal adalah penyatuan yang lebih jitu dan perlu dirancang (dan dirancakkan) bagi membawa kebendaliran peranan para pelakon pentas tradisional seperti Mak Yung dan Menora kepada teater kotemporari dan sebaliknya. Hal inilah yang agak terbelakang di pentas tempatan sekarang.

MFA

No comments: