Saya Sedang Membaca

Kronikel Etanol oleh Hafizul Osman |Tunggul-tunggul Gerigis oleh Shahnon Ahmad | Atlantis: The Lost Continent Finally Found oleh Prof. Arysio Santos | The Mind of The Malay Author oleh Muhammad Haji Salleh | Joseph Anton: A Memoir oleh Salman Rushdie

Wednesday, May 5, 2010

3 Buku: Kanisah, Light dan Godfather



Tajuk: Mencari Kanisah Yang Hilang

Oleh: Alias Jundullah
Terbitan: Pustaka Nasrullah
Tahun: 2007

Sinopsis:
Mengikuti rentetan peristiwa kaum Yahudi menduduki tanah Palestin, dan kemudiannya dihalau, dan akhirnya kembali untuk menuntut sebuah negara di tengah-tengah penempatan negara Islam. Buku ini membicarakan kenapa kaum Yahudi inginkan sangat pembentukan Israel serta tindakan mereka sekarang untuk masa depan mereka.

Rasa:
Buku ini sederhana baik bagi mereka yang ingin mengetahui secara sekilas lalu tentang sejarah kaum Yahudi, bermula daripada Nabi Ibrahim sehingga sekarang, serta berkenaan perjuangan mereka, dan mengikut sisi Islam, mengapa "orde baharu" mereka perlu ditentang habis-habisan. Beberapa jadual serta ilustrasi menarik, serta fakta-fakta ringkas dan kronologi yang cukup memaklumkan perihal ketangkasan, kelemahan dan sekali gus keganasan kaum Yahudi. Buku ini mungkin propaganda Islam untuk menafikan harapan orang Yahudi untuk sebuah negara, tetapi data-datanya cukup buat pembaca Islam meneliti kelicikan dan semangat dendam Zionis untuk mengembalikan "kegemilangan era Kanisah" mereka kembali, walau bagaimana kompleks sekali pun.



Tajuk: Into The Light (terjemahan novel Masuk ke dalam Cahaya)
Oleh: Abdullah Hussain
Terbitan: ITNM
Tahun: 2009

Sinopsis:
Zaman, seorang graduan pascamerdeka 70-an telah merasakan dirinya kosong, lalu ingin mencari "makna" dalam hidup. Zaman menemui secara misteri, sebuah kampung bernama Kampung Cahaya yang buat Zaman, orangnya pelik tetapi mempunyai jati diri yang teguh. Kampung Cahaya merupakan sebuah komuniti Islam yang membawa semangat baharu buat Zaman. Zaman mula terpesona dan mengikut cara hidup baharu daripada penduduk kampung. Pada masa yang sama, Iblis menjadi murka apabila mendapati sekumpulan manusia di Kampung Cahaya mula melempiaskan nur hidayat mereka dan mengubah beberapa orang "roh sesat" seperti Zaman untuk menyertai tujuan suci mereka, lalu mengutus pelbagai syaitan untuk memerangi isi Kampung Cahaya habis-habisan.

Rasa:
Kedengaran seperti sebuah novel yang fantastik, tetapi inilah "keluarbiasaan" Sasterawan Negara Abdullah Hussain untuk melakarkan sebuah komuniti Islam yang sempurna dan sejati (yang mana idealisme ini akan digunakan dengan lebih baik dan terfokus dalam novel Imam beliau) dalam memerangi kerakusan modenisasi dan hedonisme seisi dunia. Pembayangan Kampung Cahaya itu mungkin "baharu" buat pembaca 1983 (sewaktu novel ini dilancarkan) tetapi kini orang mungkin dapat mengkaitkannya dengan kampung Quaker dan beberapa kampung agama Kristian baharu-alternatif yang merata di Amerika, terpelusok jauh dan terpinggir daripada kemajuan dan kemasyarakatan tamadun. Tetapi idea ini memang menarik sebagai plot. Malah novel ini lebih sebagai sebuah novel idea (atau utopia) daripada sebuah novel pembacaan perwatakan atau kemanusiaan. Hal ini mungkin menjatuhkan sedikit martabat novel ini yang dibawa dan dipersembahkan secara berstruktur, adegan demi adegan yang kadangkala dirasakan cerita-ceritanya ditempelkan dalam sebuah bab. Ini tidak menolak pembaca untuk menyelami beberapa cerita yang agak menarik, khususnya bagaimana Abdullah Hussain menggambarkan jalan penceritaan buat pertama kalinya Zaman mengenali isi penduduk dan kegiatan Kampung Cahaya, dengan pelbagai watak dan peranan mereka, gambaran dunia Iblis yang terganggu dengan kejayaan Kampung Cahaya, serta sebuah cerita dalam cerita yang diperbualkan oleh Iblis dan konconya tentang seorang pendosa dan isterinya yang mendaki gunung untuk bertemu dengan abangnya yang zuhud. Cerita ini sungguh menarik kerana menyatakan pengisian yang amat humanis dalam lingkungan pemahaman sarwajagat tetapi ditetapkan oleh Abdullah Hussain dengan syariat dan ketentuan Islam. Termasuk cerita di akhir buku apabila Iblis bercadang untuk "beragama". Walaupun begitu, cerita-cerita ini, yang tampak "ditempelkan" memberi cadangan bahawa ianya bukan cerita asal penulisnya, memberi sedikit persoalan berkenaan kesesuaiannya. Pun begitu, dengan gaya Abdullah Hussain yang menolak tradisi "adat Melayu" (sebuah babak memaparkan pasangan berkahwin tidka perlu bersanding), novel ini merupakan percubaan berani Abdullah Hussain untuk menyatakan pendiriannya terhadap kesucian agama Islam yang dapat dimanfaatkan dalam semua bentuk kehidupan, suatu hal yang mengikut semangat masyarakat Melayu pada masa novel ini diterbitkan yang mula menyedari kesesuaian tempat dan identiti mereka pada zaman moden, sekular dan serba kebaratan.

Tajuk: The Godfather
Oleh: Mario Puzo
Terbitan: G.P. Putnam's Son
Tahun: 1969

Sinopsis:
Don Vito Carleone ditembak di luar pejabat kecilnya di New York. Vito Corleone merupakan seorang bos mafia yang amat terpengaruh di bandar New York. Anak-anaknya menjadi kaget, lalu peperangan antara keluarga mafia pun bermula.

Rasa:
Novel yang bergerak seperti sebuah novel detektif, dengan pengenalan dan pengolahan fakta yang begitu mendalam dan begitu mengancam, ia semacam ceritanya dalam dunia gelap penjenayah di Amerika. Watak-wataknya juga benar terhadap cerita, masing-masing tanpa hitam putih yang terang, malah pemahaman Puzo meyakinkan pembaca untuk melihat para mafia sebagai suatu kumpulan yang menperjuangkan sesuatu yang "adil" dan "benar", mengikut turun-temurun adat budaya mereka amat mendebarkan, turut menghiburkan. Kadnag-kala, watak-watak ini dilukis begitu romantis sekali, tetapi yang paling penting, Puzo langsung tidak menghakimi watak-wataknya, malah membenarkan mereka menyelusuri dunia membangun mereka seakan kesatria dan ahli korporat yang hanya menjalankan tugas. Grafik ganasnya menakutkan, turut adegan-adegan ranjangnya. Ini bukan sebuah sastera tetapi sebuah novel popular yang mengkagumkan kerana jalinan cerita yang mendebarkan dan bergerak seperti advencer. Sebuah novel yang sepatutnya dibaca oleh semua kaum lelaki.

4 comments:

Anonymous said...

Salam..
Nak tanye...cane nak dptkan buku masuk ke dalam cahaya tu ye? cari kat kedai buku tak jumpe...harap boleh tolong sy...

fadz said...

Salam Anon,

Novel itu sudah lama tak dipasarkan, tapi ITNM (atau ITNB) menjualnya dan ada dilihat di MPH Mid Valley dan Kinokuniya. Tetapi saya ras alebih baik beli secara talian:

http://www.itnm.com.my/catalogue/buku/Masuk_Ke_Dalam_Cahaya/

AYUE YUSOF said...

erm..kalau boleh nak cari yang dlm versi bahasa melayu..semua link2 yg awk kasi untuk dptkan buku ni, sume yang versi english ke?

fadz said...

salam ayue, pihak yg menerbitkan novel Masuk dalam Cahaya (x silap saya, penerbitan Terengganu, sempena sayembara novel islam anjuran jabatan agama islam mereka) tu dah lama tak terbit novel ni, dah lama sgt.. ayur rujuklah di perpustakaan ya kalau nak yg bahasa melayu..