Saya Sedang Membaca

The Consuming Fire oleh John Scalzi | Pemberontak Filem oleh Nasir Jani | The Prague Cemetry oleh Umberto Eco | Confessions of a Mask oleh Yukio Mishima | In Search of Modernity: A Study of the Concepts of Literature, Authorship and Notions of Self in "Traditional" Malay Literature oleh Hadijah Rahmat |

Tuesday, July 22, 2008

Bila Manusia Diburu


Sebenarnya, perkara pertama yang menambat saya untuk terus membaca 'Saga Horizon' sudah tentulah susunan bahasa yang menyegarkan. Tiada ayat-ayat lewah yang merimaskan. Tiada ayat-ayat melankolik yang meloyakan. Setiap kata yang dipilih begitu tepat dan kena dengan ceritanya, cukup untuk menggambarkan situasi malah membangkitkan deria pada setiap peristiwa.

Saya dapat merasakan kegusaran, rimas dan panas para askar upahan ketika menanti arahan Rogue di tengah kehangatan padang pasir Sempadan Utara Cokmar. Saya teruja oleh semangat Marc yang ingin lari dari perlindungan dan bayang-bayang Rogue. Hati saya tersayat dalam raungan perempuan-perempuan yang meratapi longgokan mayat di hulu pasar terpakai Sempadan Ahzim. Saya bagai terdengar salakan mengerikan Orang Makan Orang berebut-rebut memilih bangkai manusia sebagai hidangan mereka. Saya merasakan kepiluan berbaur dendam yang marak membakar setiap kali Rogue menghayunkan Pedang Shashqa menebas jembalang-jembalang yang berusaha membunuhnya.

Fadz (Fadli Akiti) begitu bijak menjentik emosi dan menggambar situasi sehingga setiap babak dalam novel ini umpama filem yang berputar tanpa henti. Pergerakan lancar setiap peristiwa membuatkan anda tidak mahu meninggalkan walau sepatah pun perkataan.

Sekali-sekala saya disedarkan oleh perkataan-perkataan asing (yang jarang digunakan sebenarnya). Antaranya ialah Pawang (yang dimaksudkan dengan ahli sains), sauk, dan nazwah. Sudah pasti pemilihan kata seperti ini membezakan 'Saga Horizon' daripada novel-novel lain dewasa ini, memperkayakan kosa kata pembaca dan bagi satu atau dua perkataan, ia memberikan makna baru yang tidak terfikirkan.

2 comments:

Anonymous said...

Hikhik.

Entri ini buat aku rasa bersalah kerana terus membiarkan Saga Horizon tersadai di rak.

Apakan daya, masa membaca kian terhad!

fadz said...

aduh, tok mudin, byk sangat ye anak yg perlu di sunat musim ni!