Saya Sedang Membaca

The Consuming Fire oleh John Scalzi | Pemberontak Filem oleh Nasir Jani | The Prague Cemetry oleh Umberto Eco | Confessions of a Mask oleh Yukio Mishima | In Search of Modernity: A Study of the Concepts of Literature, Authorship and Notions of Self in "Traditional" Malay Literature oleh Hadijah Rahmat |

Monday, May 26, 2008

Sajak & Seram

Tajuk: Sajak Sajak Suci
Oleh: Abdullah Jones
Terbitan: Sindiket Sol-Jah
Tahun: 2007

Sinopsis:
Kumpulan puisi coretan Abdullah Jones, seorang penyair terkemuka di dalam dunia laman e-sastera. Kebanyakan puisi yang tersiar di dalam buku ini adalah hasil beliau sewaktu di perantauan Eropah.

Rasa:
Saya tak selalu mengulas buku sajak, kalian perasan atau tidak? Ini adalah kerana saya tidak pandai membaca sajak, malah subjek sajak ialah subjek paling lemah dalam kertas Bahasa Melayu saya sewaktu SPM. Azwan, kawan baik saya senantiasa menekan saya bahawa sajak itu penting dalam sastera dan saya perlu kenal sajak. Oleh sebab itu, saya cuba membaca buku sajak ini.

Secara seloroh, saya senang memahami sajak-sajak Abdullah Jones. Secara terus-terang, sajak-sajak Abdullah Jones ialah sajak-sajak untuk semua, ia mempunyai alunan dan bahasa yang sederhana, tidak terlampau absurd dan kadang-kadang realis. Malah Abdullah ialah kesinambungan penyair-penyair romantis yang terbit pada zaman Usman Awang. Garis-garis barisnya yang senang dengan nada berpantun disambung-sambung membentuk makna, kadang-kadang ia menyentak fikiran sebaik sahaja kita membacanya, kadang-kadang ia menyentak setelah kita membacanya pada kali ketiga.

Paling tampak dalam Abdullah ialah, dia tidak pernah hilang akan jati dirinya. Malah kadang-kadang Abdullah (yang kebiasaan buat penyair romantis) saling mengimbau perkara-perkara yang hilang, dari konteks beliau 'merantau' dalam dunia terasing (luar negara) kepada pemerhatian seorang 'manusia silam' yang dikelilingi keterasingan dunia moden. Malah keterasingan dan rasa imbau ini yang menyebabkan kadang-kadang Abdullah bertindak apologetik dan moralis terhadap dunia moden yang mengelilinginya. Kadang-kala, suara ini 'kena' seperti semangat 'suara muda' Abdullah dalam sajak "Baliklah Linda", dan kadang-kadang ternampak unsur dakwahnya yang cuba memahami konteks dunia baru dan moden yang mengelilinginya dan tampak sangat dia benar-benar 'sedih' atas kehilangan 'dirinya' sendiri di balik setiap kemodenan ini.

Sajak Abdullah Jones ialah sajak-sajak muda ditulis oleh seorang penyair muda yang mengerti hati orang lama. Mungkin ini yang ingin disampaikan dalam konteks 'suci' dalam sajak-sajak Abdullah Jones.


Tajuk: The Great and Secret Show
Oleh: Clive Barker
Terbitan: Fontana
Tahun: 1989

Sinopsis:
Sebuah cerita fantasi moden berbaur seram berlanskap epikal, membentuk plot kompleks yang diwakili oleh tiga generasi Amerika. Jaffe dan Fletcher ialah 'nabi' baru Amerika apabila mereka terjumpa dengan suatu kuasa luar biasa- nuncio, yang membuka kebolehan mereka seakan dewa-dewa. Dan dari kuasa ini, mereka mencipta manusia dan hantu yang meneruskan pekerjaan mereka meruntuh dunia.

Rasa:
Novel terawal Clive Barker ini mempunyai kuasa mencipta mitos baharu dalam kuasa 'dewa-dewa' ciptaannya sepertimana American Gods dilakukan oleh Niel Gaiman. Kelainannya hanya Clive Barker bermain dengan 'dewa-dewa' yang lebih primitif unsurnya tanpa benar-benar mewakili legenda Amerika atau barat (Fletcher dan Jaffe ialah simbol nabi dan syaitan yang biasa dalam kitab Talmud) sehingga kepada yang moden dan khusus kebaratan (dewa-dewa simbolisme para pelakon Hollywood, menjadi wakil psyche Amerika pada zaman itu sebagai wakil 'penyelamat'). Kod kriptik ini menjadi mainan Barker dalam membentuk sebuah satira tentang Amerikana dalam mencapai cita-cita 'impian Amerika', baik buat hati yang luhur sehingga kepada hati yang memberontak, tanpa benar-benar meletakkan hitam putih di antaranya.

Suara Barker sentiasa telus, bahawa baik yang berbudi atau yang berhati busuk, apa yang menggerakkan mereka semuanya ialah sifat emosi yang asas, iaitu kemahuan (mencapai impian) kerana secara relatifnya, impian ini tidak dapat dicapai sewaktu kita merangkak sedar di atas bumi. Barker seakan mahu menulis suatu kajian manusiawi agung tentang kesatuan semua agama, apa yang menyebabkan agama itu mempunyai kepercayaan, kenapa agama itu perlu 'perwakilan', perlu 'penyelamat' dan perlu 'pendakwahan'- semuanya diwakili dengan sifat manusia yang ingin 'menyampaikan' sesuatu, baik yang kenal akan kondisi dan batasannya (seperti Fletcher) sehingga yang jahil akan kebatasannya akan pemahaman ke arahnya (seperti Jaffe).
Dalam dunia Barker (waktu ini, Barker seorang ateis, dan kini, seperti Anne Rice, beliau mula kembali kepada agama Krisitian) Tuhan itu tidak ada. Hanya adanya kuasa-kuasa luar dugaan di mana manusia, dengan kepandaian dan pilihannya boleh menjadi 'tuhan' apabila masuk campur dalam mengubah arah kuasa-kuasa luar dugaan ini. Barker menunjukkan bagaimana, dengan 'masuk campur' ini yang sememangnya akan diperhatikan oleh manusia biasa, mencipta 'ajaran' yang secara lembut di dalam cerita ini dipanggil 'mitos' atau 'lagenda'. Inilah penggerak utama novel ini.

Sebuah novel yang berani mempersendakan dogma dan asal ajaran Kristian, sebuah novel yang juga mempunyai latar yang luas dan panjang, antara novel seronok Clive Barker dalam penciptaan dunia fantastikal dan raksasanya.

No comments: