Saya Sedang Membaca

Petaka Bakteria oleh Mohd Kasim Mahmud| Hikayat Tiga Negara Jilid 4 terjemahan oleh Yuen Boon Chan, Woo Tack Lok | Atlantis: The Lost Continent Finally Found oleh Prof. Arysio Santos | The Mind of The Malay Author oleh Muhammad Haji Salleh | Letters From Thailand oleh Botan | The Genesis of the Novel in Thailand oleh Wibha Senanan|

Sunday, April 20, 2008

Opera Angkasa


Tajuk: Opera Angkasa
Oleh: Nazri M. Anuar
Terbitan: PTS
Tahun: 2007

Sinopsis:
Arman dan krew kapal angkasa Rajawali menjalankan khidmat pengangkutan kargo antara planet. Polisi mereka mudah: anda bayar, kami angkut. Tiada sebarang soalan ditanya. Suatu hari, mereka menerima tugasan yang disangka mudah. Tugas mereka: membawa pulang Faridah Hanum, anak saudara seorang senator yang pulang bercuti.

Namun ketika menjalankan tugas itu, mereka dikejar oleh pelbagai pihak termasuk lanun angkasa, pemburu upahan dan anggota kerajaan yang korup. Rupa-rupanya Faridah Hanum bukan gadis biasa. Gadis itu menjadi buruan kerana mewarisi kalung Raja Bersiung, salah satu daripada ‘empat Pusaka Kemusnahan’. Kalung itu adalah kunci yang mengaktifkan tujuh armada di tujuh galaksi. Sesiapa yang memilikinya dapat menguasai alam semesta.

Rasa:
Tahun ini merupakan tahun kebangkitan novel fiksyen sains dan fantasi. Antara yang mendahului adalah novel ini (sebenarnya novel Nuriazam Ismail, Sindrom VX mendahului buat terbitan PTS, selepas dua novel anugerah Dr. Zaki, novel Rahmat Haroun Fitrah Kimiawi dan novel kontreversi Kombat Faisal Tehrani) yang terbit hujung tahun lepas.

Opera Angkasa baik dijadikan novel 'suam-suam kuku' para pembaca yang baharu mula mengenal novel fiksyen sains, kerana elemen Opera Angkasa lebih sai-fai (walaupun beberapa perkara dalam novel ini menghunus kepada sains, latar luasnya bersignifikan pada advencer, bermakna, jika dibuang elemen-elemen sejarah dan fungsi teknologi angkasa, cerita advencer ini boleh sahaja dimuatkan dalam mana-mana latar alam, baik fantasi atau realiti. Pun begitu, pembaca akan terkejut dengan 'sejarah alternatif' masa hadapan serta budaya dan bahasa yang dicipta dalam novel ini, yang merupakan kekuatan 'tambahan' dalam menghidupkan latar dan ruang mileu cerita, geh!) dan menggunakan bahasa yang senang difahami. Paling penting, novel ini sangat menghiburkan, dari awal hingga ke akhir. Selepas habis sahaja membaca novel ini, saya memberi satu kredit pengalaman terhadap novel ini: "It's a joyride!"

Novel kedua Nazri ini sememangnya penuh dengan keseronokan, sangat sesuai dibaca oleh pelbagai usia. Ya, Nazri menunjukkan satu cara bagaimana novel yang kebiasaannya diiktiraf khas buat kanak-kanak juga akan 'menghiburkan' para dewasa yang mahu mencari bulan-bulan dan planet-planet. Beginilah novel kanak-kanak/remaja yang sepatutnya ditulis, boleh dibaca oleh kedua-dua golongan, seperti novel Harry Potter. Apa yang menjadi resepi berjaya Nazri ialah menjalinkan mekanisme keterujaan menggerak cerita dan daya tarikan pada setiap pergerakan aksi dan wataknya, suatu kebiasaan yang dibuat oleh penulis kanak-kanak Inggeris dalam 'menggerakkan' keseronokan pembaca muda.

Kuasa kedua Nazri terletak dalam melakarkan watak-watak yang warna-warni, walaupun karikatur tetapi memberi pendapat bahawa pembaca harus merasa 'terikat' akan watak-watak ini. Membuat kita 'sayang' dan senang mengiktiraf keberadaan watak. Kuasa sebegini ada dalam tulisan Charles Dickens dalam menggambarkan perwatakan, sifat, dan aksi sebuah watak dalam novelnya. Kita sedar, Nazri di sini lebih mengeksplotasi plot dan watak yang (nyaris saduran) dekat menghomaj Firefly, drama siri advencer koboi Joss Whedon. Tetapi dengan dialog-dialog mencuit hati (walaupun buat pembaca yang serius) yang diguna oleh Nazri, budaya dalam lingkungan cerita (lebih-lebih lagi Bumi Baharu dan madrasah Tuan Guru, Faridah Hanom) serta ketentuan Nazri yang pasti terhadap lukisan watak-wataknya yang terjaga teliti kesinambungan psikologi, sejarah dan pilihan mereka, novel ini sememangnya patut dijadikan filem sahaja kerana keberkesannya dalam setiap konflik dan aksi.

Walaupun tampak menghiburkan, novel ini tetap mempunyai semangat yang sarwajagat, lebih-lebih lagi tentang manusianya. Nazri mementingkan kemanusiaan dan sifat optimisme dalam moral manusia (secara moral, manusia akan memilih jalan yang baik walaupun ketidaksedarannya mengatakan yang sebaliknya). Nazri melakar satu semangat biasa yang perlu dipupuk buat kanak-kanak, bahawa kemanusiaan dan kasih-sayang sesama manusia sentiasa wujud dan bergerak dalam pelbagai zaman, ia tidak pernah berubah. Dari seorang individu sehinggalah sebuah kumpulan. Watak-watak Nazri pasti dengan ketentuan hidup, bersemangat menghadapinya, walaupun pada masa-masa susah. Memaparkan romantisme Nazri kuat, sekuat mana-mana idealis yang positif terhadap kewujudan dan ketentuan manusia. Ini dipaparkan secara tersirat dalam hati Arman yang menghafal sajak Siti Zaleha Hashim tentang bulan, menggambarkan 'bulan' itu dekat di dalam hati dan fikirannya (kita boleh pergi ke mana-mana jika kita mempunyai imaginasi, iman dan tekad yang kuat) walaupun ia jauh di mata. Kuasa romantisme ini kuat dalam novel ini, tetapi tidak digambarkan dengan terlalu atau merosakkan jalan cerita.

Nazri juga permainkan elemen yang biasa dibikin oleh para sasterawan sekarang iaitu Occidentalisme serta intertekstualiti (atau homaj) terhadap karya 'klasik'. Mungkin garapan yang dibuat oleh Nazri lebih dianggap main-main, tetapi ia wajar dan kena terhadap fungsi cerita. Persoalan 'Melaka mengalahkan Portugis', Bahasa Melayu menjadi lingua franca sarwajagat, matawang RM dalam urusan jual beli angkasa raya dan pelbagai perkara lain lagi, secara tersiratnya mempunyai sindiran pasca kolonial yang lembut, meletakkan sepatu para dijajah kepada sepatu si penjajah (adakah dengan kita menjajah, merubah persepsi kita terhadap yang dijajah?). Tetapi elemen ini pun (dengan logiknya) dibohongi dengan lapisan yang kuat dengan kemunculan 'kuasa penjajah' dari luar yang lebih kuat daripada orang bumi, menjadikan pernyataan sindir ini kepada satu yang melangkau 'mockery' tetapi pembuakan perjalanan sejarah yang bergerak dengan ketidakketentuan yang lebih nyata (bahawa sejarah ini tidak nyata sifatnya, kitarannya tidak sama, elemen kegemilangannya berubah; walaupun secara saintifik, teori kuasa itu masih sama). Misteri kompleks ini tentang alam kosmo ciptaan Nazri dicipta dengan teliti dan empati.

Opera Angkasa sebuah karya yang tidak akan merugikan, baik kepada pembaca yang hanya mahu membaca suatu hasil hiburan kerana gaya "page turner"nya, juga kepada pembaca yang ingin mencari satu kelainan dalam sastera. Ia sebuah "joyride" buat kedua-duanya.

5 comments:

Jelir said...

"Polisi mereka mudah: anda bayar, kami angkut. Tiada sebarang soalan ditanya"

Ini macam bunyi dialog dalam Transporter je Fadz... :P

Waris Jagat said...

Aku tidak buat ulasan buku sebab inilah. Macam budak tadika pula ulasan aku nanti. Hahaha.

fadz said...

jelir, hehe, iye ah, nazri kena jawabkan tu..

waris, takde menda lah nak banding2, kau pun bagus, jangan nak mengada-ngada.

Wan Mohd Muzri said...

tahniah karya terbaru.. jangan lupa masukan blog saya kat ulat buku. www.penulisan2u.blogspot.com

fadli said...

wan, terima kasih, akan saya lihat.