Saya Sedang Membaca

The Consuming Fire oleh John Scalzi | Pemberontak Filem oleh Nasir Jani | The Prague Cemetry oleh Umberto Eco | Confessions of a Mask oleh Yukio Mishima | In Search of Modernity: A Study of the Concepts of Literature, Authorship and Notions of Self in "Traditional" Malay Literature oleh Hadijah Rahmat |

Monday, April 30, 2007

Retrospektif Novel FS Malaysia


Saya belajar sesuatu daripada SM Zakir, Rubaidin Siwar dan Rahman Shaari. 'Cereka Sains'. Makna Cereka Sains lebih menarik daripada Fiksyen Sains kerana, perkataan 'cereka' berasal daripada 'cerita rekaan', di mana jiwanya lebih tempatan daripada fiksyen.

Artikel saya tentang novel fiksyen sains (diminta untuk menfokus kepada novel-novel keluaran DBP dan usaha DBP yang sememangnya ada dalam mengangkat FS tempatan) alhamdulillah, tersiar dalam Dewan Sastera Mei 07. Walaupun saya agak sedih kerana beberapa perkara yang saya utarakan dipotong (untuk memberi tempat pada dua penulis mapan, SM Zakir dan Nisah Hj. Haron), saya masih berpuas hati dengan memaparkan (walaupun kajian saya masih diteruskan dengan cikgu Zul) atuk kepada FS kita, iaitu Mohd. Arifin Mohd. Siri serta Mishar, pengaruh siri TV 60-70an terhadap novel-novel FS zaman itu, 'novum' dalam Pulau Berukera (di mana saya memaparkan dengan lebih panjang di alam artikel sebelum ini), Rahmat Haroun (memberi pengiktirafan beliau sebagai Bapa Moden FS Malaysia) serta peranan www.karyanet.com.my.

Saya akan menyiarkan artikel yang belum disunting (dengan bahasa tunggang-langgang) pada awal Jun supaya anda sendiri boleh membandingkan artikel yang keluar dalam DS bulan ini dengan artikel sebenar saya, di mana saya memberi pengiktirafan kepada beberapa nama penulis lain, yang walaupun judul novel terbitan DBP mereka tidak diketahui, mereka telah menyumbangkan sesuatu dalam persada FS (atau CS) kita.

Artikel ini saya tujukan khas kepada sahabat karib saya, Muhammad Azwan, kerana dorongannya yang sentiasa menekan saya bahawa saya boleh. Walaupun saya masih tidak berpuas hati, syukur, ini memadai.

No comments: