Saya Sedang Membaca

The Consuming Fire oleh John Scalzi | Pemberontak Filem oleh Nasir Jani | The Prague Cemetry oleh Umberto Eco | Confessions of a Mask oleh Yukio Mishima | In Search of Modernity: A Study of the Concepts of Literature, Authorship and Notions of Self in "Traditional" Malay Literature oleh Hadijah Rahmat |

Tuesday, July 5, 2011

Republik Kutu: Anak Buah Wilayah Kutu


Tajuk: Republik Kutu
Oleh: Beberapa Penulis (Editor - Shafiq Halim)
Terbitan: Storm Kitchen dan Dubook Press
Tahun: 2011

Sinopsis:
Kumpulan sembilan penulis menyumbangkan pelbagai cerpen dan esei mutakhir rakaman kota, luar dan dalam, indah dan buruk, batu dan manusianya.

Rasa:
Saya tidaklah boleh begitu terlalu membicarakan buku ini kerana saya juga menyumbang bahan di dalamnya. Projek ini sebenarnya sudah bertahun lama, dikisar dan dieram dengan secukupnya, hasil idea Ruhayat X, antara "peneroka" buku indie (beliau memperkenalkan Wilayah Kutu yang amat terkenal pasca Reformasi) tempatan, dibantu sunting dan susun oleh Shafiq Halim, angkatan muda yang mula menunjukkan belang.

Zatikah, antara pembaca sastera menyatakan kepada saya terhadap sekuel tidak rasmi Wilayah Kutu ini, "Kenapa semuanya, masih LELAKI?" Saya tidak dapat menjawab soalan itu kerana saya tahu, sumbangan terhadapnya adil kepada semua. Malah, saya juga bertanyakan, apakah tema dan "wawasan" yang ingin Ruhayat bawa kali ni. "Tulis je apa-apa janji tulis," kata beliau. Malah ada juga yang "melanggar perintah", dan didapati, sajak dan esei (atau ianya dipertikai sebagai parafiskyen?) turut termuat. Mungkin hanya penulis wanita yang berurban masih kurang, atau hanya seronok bersajak di tepian kaki lima?

Saya tidak mungkin akan menganalisis karya saya sendiri di dalam buku ini. Kerja begitu, HARAM dalam aliran ulasan. Hal itu eloklah diberikan kepada Wan Nor Azriq yang analitikal dan kenal baca teks sastera buat teks sastera. Dan saya sudahpun tahu resensi beliau bahawa karya-karya saya semuanya "poyo" dan tidak mencapai tahap "sastera" (hahahahahaha). Tetapi eloklah kiranya saya nyatakan proses penulisannya walau secer mana ia akan buat Wan Nor Azriq.

Certot Al-Fatihah Mak itu adalah antara tulisan saya dalam nota facebook, ditulis sewaktu masalah maha berat yang menimpa saya sekeluarga, khusus adik saya yang dianiaya dan dizalimi. Keadaan dan ujian itu benar-benar mengganggu jiwa, rohani saya waktu itu. Lantas certot itu ditulis, memandangkan jika harapan "mati" atau pegangan "tiang seri" itu hancur luluh, apakah pula dengan roh dan ekstisansi saya waktu itu? Hal "mati" ini menarik, kerana Ajami Hashim, pengkritik filem yang sama-sama memohon bantuan saya untuk menulis Anak Ikan, menyatakan, penulis mempunyai "tema agung" dan "imej" yang selalu berlegar dan wujud dalam alam karyanya. Imej yang ada dalam karya saya ialah "kematian" atau "selepas mati, timbul hidup, atau nyawa, atau dunia..." Saya kira ini menarik (dan menakutkan saya) apabila saya teliti, walaupun "novel remaja" saya dalam JIAN (turut bermula dengan kematian), Saga Horizon, cerpen dalam Romlah, dan beberapa karya yang lain.

Cerpen Sehelai Sehari pula saya tujukan kepada seorang kawan yang saya kenal, begitu sumpah-sumpah dalam pemahamannya terhadap sosial atau makna anti-sosial. Ianya satu nota peribadi yang sengaja saya kongsikan.

Cerpen Suspuriorium pula adalah lanjutan trilogi "tiga ibu" yang saya pinjam rujuk daripada filem seram Dario Argento (Suspiria-Inferno-Lacrimarum). Inferno merupakan cerpen pertama, yang keluar dalam Elarti2 (protagonis berdepan dengan masalah aqidah pada waktu akhir hayatnya oleh pengganas fundementalis dalam kapal terbang yang ingin menumbangkan bangunan), dan ini adalah susulan "tema besar" tersebut, yang khusus mengharungi jiwa manusia yang mendepani "seram" yang manusia sendiri lakukan. Kali ini, lebih khusus terhadap kemahuan syahwat dan mata di balik dinding (kita semua melihat, hanya kita yang memilih untuk melihat apa).

Alhamdulillah, saya dikelilingi sahabat-sahabat yang menarik. Amaluddin Zhafir adalah seorang penulis yang kian naik, khusus dalam dunia zine DIY, di mana, banyak sajaknya kini didengar-dengarkan dalam kalangan kumpulan indie atas sifatnya yang keras dan tulus, sedari Rahmat Harun. Zhafir memberi kita cerpen Industri Kutu, Untuk Yang Terlepas serta beberapa sajak yang keras. Saya tertarik dengan cerpen Industri Kutunya yang memberi "cerita" biasa-biasa sehari-hari anak kota (kutu) yang hidup dalam "mundaness", yang hilang "realiti" dan "fantasi"nya. Ianya agak "raw", tiada keinginan untuk menunjukkan laras dan gaya dan berlubang-lubang. Zhafir kemungkinan boleh mengembangkannya menjadi sebuah novel.

Azzief Khaliq pula pandai memahami "drama". Apakah signifikan 18 September 2010 apabila si pasangan protagonis memohon dirinya "dibunuh"? Seksual sekali gus gelap. Apa yang penting, Azzief menunjukkan kemahiran dalam penggayaan atau membawa pembaca ke titik tertentu dalam teksnya, selalunya unsur "mengejutkan" sepertimana dalam Anak Bongsu Ayah. Mungkin paranoia itu pilihan Azzief untuk selidiki dan hadam.

Fairul Nizam Ablah, ahhh, mantan si editor Gempak, Komikoo yang elitis, penulis skrip. Fairul mempunyai kekuatan imej, atas sebab ini beliau memang editor komik dan penulis skrip animasi. Beliau juga amat memabukkan Murakami (antara penulis yang sengaja tidak saya endahkan kerana tidak mahu dipengaruhi olehnya). Atas sebab itu kiranya, beliau menulis Peristiwa Kiki dan Aku Sewaktu Mahu Bikin Nescafe Di Pagi Hari. Sememangnya falsafah hidup dan kucing bercakap tampak biasa dalam dunia Fairul. Antara ketiga-tiga cerpennya, saya amat menyukai Memoir. Fairul kemungkinan ada mencedok semangat beberapa cerita komik atau cerpen seram, tetapi cerpen ini begitu menyeronokkan buat saya, seakan pasangan romantik bersama cerpen Anak Merdeka Saharil Hasrin Sanin.

Hafiz Hamzah pula memberi kita beberapa cerpennya yang menyingkap dunia wanita-wanita gelap, dengan suara Jalan Telawinya, menangkap dan menyentuh wanita-wanita tersebut, cuba memberi mereka "suara manusia". Kadang-kadang, Hafiz kelihatan "romantis" terhadap mereka, bukan hanya cuba ber"erotik". Semangat kumpulan "Ayu Utami" kuat di dalamnya, dan ini beliau cuba sampaikan dalam esei Pasar dan Estetika, yang beliau cuba retorikkan kehancuran sastera konvensi dan ketidakmampuannya. Esei ini "berani" tetapi perlu sesuatu untuk membuatnya "terkamit mulut". Mungkin Wan Nor Azriq dapat membantu. Hafiz merupakan antara penulis serius paling berambisi dalam kumpulan ini.

Paranoia Semalam, mungkin mensengajakan judul cerpennya kepada (1), (2) dan (3), semuanya menarik. (1) adalah kegemaran peribadi saya, sebagai sebuah parodi politik mutakhir, khusus bumiputera yang terikat dengan kebenaran "kehendak". (3) juga merupakan sindiran Paranoia terhadap pemahaman liberal yang kita tidak tahu pun kuasa sebenarnya apabila ia dilepaskan melata otak anak muda.

Ah, Ridhwan Saidi, apa lagi yang ingin saya katakan tentang beliau. Suatu fenomena sudah tentunya, khusus dalam karya pascamoden seperti yang dikenal pasti oleh Roslan Jomel. Di dalam buku ini, yang sememangnya karya-karya awal beliau, tampak benar "raw"nya tetapi itulah yang menarik (sebelum beliau menggegar negara dengan Cekik), melihat perkembangan beliau menghadam dan mencerna karya.

Antara kesemua penulis, Roslan Jomel merupakan penulis yang paling saya hormati di dalam kumpulan ini. Kekuatannya melampaui kesemua penulis di dalam buku ini. Khusus dua buah cerpennya yang kompleks, pascamoden dan begitu indah dalam mengulit rasa urban, modenisme dan konsumerisme, Kata Barbie, Dia Bukan Boneka yang bercerita tentang perasaan "denial" dalam "paksaan materi", kemudian Romantika di Tandas yang begitu menyerlah indah memahami keindahan "kebusukan kehendak zaman sekarang".

Stam Mustapha, penulis terakhir yang turut indah mengambangkan sayapnya. Pindah merupakan cerpennya yang paling saya suka, kecil, keterangan-keterangan kecil tentang anak, kawan dan ibu, tetapi sebak secara tidak tersurat, juga menyatakan pengertian "meninggalkan" seperti meninggalkan "kenangan" (ianya suatu pengalaman manusia yang amat susah) dan ini dicerna dan disampaikan dengan baik sekali oleh Stam. Ini merupakan antara cerpen yang terbaik dalam buku ini.

Jika diperbandingkan dengan Wilayah Kutu, saya kira, buku ini mempunyai kekuatannya sendiri, yang mana pelbagai persoalan tema yang cuba ia terokai dan sampaikan, yang mungkin agak "raw", dan ada juga yang kelihatan tidak matang (lebih-lebih lagi tulisan saya), tetapi tetap, ia memberi landasan warna terhadap lamunan kita buat kota dan isinya.

4 comments:

shandye. said...

susah betul nak cari buku ni. puas cari merata.

hurm...

fadz said...

salam, kena beli online bro.. cuba chk facebook..

iSmAiL sAllEh said...

Kalau cari ikut FB nak ikut mana... Aku try cari x jumpa..

boleh kasi link...

fadz said...

cuba Gerak Budaya, tanya mereka: http://www.facebook.com/groups/5454028380/?bookmark_t=group