Irama
menurut Kamus Dewan, (1) ukuran masa atau tempo (pada muzik); (2) panjang
pendek bunyi yang teratur, turun naik bunyi yang teratur (pada lagu, puisi,
dll), rentak; (3) gaya, tingkah, ragam, rentak.
Bunyi
yang “menurut” suatu rentak atau irama menghasilkan suatu penyampaian “susunan
kata” yang “sedap didengar” (Muhammad guna istilah “lunak”), lebih-lebih lagi
dalam puisi. Muhammad Haji Salleh (1984:30) menyatakan, “setiap perkataan itu
diciptakan untuk diucapkan maka sewaktu disebut kita terjemahkannya ke dalam
bentuk bunyi”, juga “penyair Melayu amat peka kepada bunyi. Mereka menggunakan
unsur-unsur bunyi secara kompleks (fadz: mencampur aduk suatu bunyi yang
menjadi sedap didengar atau menyampaikan suatu makna irama yang menyampaikan
emosi atau ekspresi) dan penuh imaginasi keseniman”. Menurut Muhammad lagi,
siratan bunyi yang berhubungan ini “amat halus” sehingga menggerakkan makna
yang luar biasa. Di sini kita dapat merasakan jika sajak yang tersampai “kena
pada telinga” atau janggal atau buruk bunyinya (kadang-kadang hanya tampak baik
di atas kertas, yang menyampaikan kekuatan bentuk, bukan penyampaian “suara”
atau “berlagu”).
Penerangan menurut Muhammad Haji Salleh akan jenis-jenis
bunyi dan penyampaian sifatnya dalam erti kata telinga Melayu, berserta
contohnya:
Bunyi
|
Jenis Sifat
|
a, e, o, u
(vokal Melayu) |
Sifatnya agak lembut.
|
i (vokal Melayu)
|
Walaupun sifatnya agak lembut
tetapi agak tajam sedikit daripada bunyi vokal lain; misalnya bini,
diri, pergi. Vokal ini juga membayangkan suasana “sepi”.
|
ha, pu, yuh, lan, air, da, lam, ma, ran, dll.
|
Sifatnya lembut lagi rendah
(lihat air yang dipilih, menunjukkan apabila bunyi ‘i’ dengan ‘r’
menyampaikan bunyi yang berubah sifatnya, yang lebih lembut dan rendah); misalnya
puyuh, dalam, sapu.
|
Menghasilkan kesan bunyi yang agak
tebal dan kadang-kadang lebih kasar teksturnya; misalnya kaku,
gopoh, gagak, keranjang, bangkang.
|
|
p, d dan g
(jika banyak digunakan) |
Sifatnya tinggi dan tebal;
misalnya panggang.
|
i+apa-apa bunyi, walaupun
asalnya keras, tinggi atau tebal
|
Sifatnya tipis; misalnya kunyit,
dipindang, dipinang.
|
Campuran bunyi yang disusun dalam sebuah pantun:
Pin-jam e-kor sem-bi-lang, Pin-jam-pin-jam hi-lang. |
Bunyi pantun ini tipis, pendek
dan tajam, tidak rendah atau tebal, bunyinya seperti mengejek
dan tidak serius.
|
Sumber: Muhammad Haji
Salleh, 1984. Pengalaman Puisi. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka,
hlm. 30-38.
No comments:
Post a Comment