Saya Sedang Membaca

The Consuming Fire oleh John Scalzi | Pemberontak Filem oleh Nasir Jani | The Prague Cemetry oleh Umberto Eco | Confessions of a Mask oleh Yukio Mishima | In Search of Modernity: A Study of the Concepts of Literature, Authorship and Notions of Self in "Traditional" Malay Literature oleh Hadijah Rahmat |

Friday, May 11, 2012

Roslan Jomel Membaca KO KB KU KL

Dalam dunia sastera, Roslan Jomel ni kira besar (wops, maaf Ridhwan Saidi) dan merupakan antara penulis mapan yang mula menampakkan jalur sinarnya (untuk banyak memenangi lebih banyak anugerah), khusus selepas kumpulan cerpennya Namaku Epal Kuning yang banyak diperkatakan dalam kalangan pembaca sastera.

OK, saya tak bohong, apabila saya bertandang ke rumah Pak Shahnon Ahmad, saya bertanya kepadanya, siapa penulis muda (golongan seperti SM Zakir, Nisah Haron, Mawar Shafie sudah masuk ke fasa matang dan mapan) yang beliau anggap "hebat" dan mampu mengangkat suara segar dalam sastera kebangsaan, beliau lantas namakan dua nama sahaja dengan wajah tanpa terujanya, tanpa tersenyum, nyali, seakan-akan soalan itu bukan soalan yang "memecah otak":

"Faisal Tehrani, Roslan Jomel."

"Yang lain-lain takde, Pak Shahnon?"

"Takde."

Jadi, ianya satu perasaan rendah diri apabila beliau, Roslan Jomel, berkata berkenaan novelet saya, KO KB KU KL yang jauh lebih rendah tarafnya (baca: pulpa/picisan) jika hendak dibandingkan dengan tulisan beliau  seperti yang berikut:

"apabila saya membaca baris permulaan novel pendek KO KB KL KU karya Fadli Al-Akiti, saya membayangkan sesuatu penceritaan yang tajam. baris permulaan novel pendek itu mengingatkan saya kepada permulaan novel The Outsider karangan Albert Camus. watak seorang khunsa sangat jarang diterokai. apakah ia kawasan taboo dalam etika penulisan karya sastera tempatan? Fadli sangat bijak memilih dimensi sebegini untuk dituliskan dalam karya fiksyen. suatu pilihan yang agak risky tetapi eksentrik. elemen-elemen sebegini sudah lama dibiarkan tanpa dihidupkan dalam karya sastera. namun bagaimana hendak memindahkan pergelutan batin watak khunsa dengan cemerlang dalam karya fiksyen? sudah tentu bukan sahaja menagih ketepatan gambaran emosi malah jauh daripada itu kerja keras pengarang untuk memperinci surut-naiknya fikiran watak tersebut. dan ia bukan tugasan mudah."


1 comment:

ulasbuku said...

Salam Fadz,

sedang membaca novelet ini.

Ingin tanya, bagaimana pula nak beli Republik Kutu....?
Sudah tanya sama Nik Adam, tapi tiada reply.

Terima kasih.