Saya Sedang Membaca

The Consuming Fire oleh John Scalzi | Pemberontak Filem oleh Nasir Jani | The Prague Cemetry oleh Umberto Eco | Confessions of a Mask oleh Yukio Mishima | In Search of Modernity: A Study of the Concepts of Literature, Authorship and Notions of Self in "Traditional" Malay Literature oleh Hadijah Rahmat |

Monday, April 23, 2012

Rahsia Malam Merdeka



Tajuk: Rahsia Malam Merdeka
Oleh: Mohd. Saat Omar
Terbitan: DBP
Tahun: 2008

Sinopsis:
Seorang lelaki Melayu pertengahan usia, Rahim ingin membersihkan nama ayahnya yang dikatakan berjuang untuk komunis di tengah hutan. Dia dikenalkan kepada seorang wanita Cina, Swee Lan yang dikatakan "saudara kembar"nya. Suatu enigma berlaku, kekusutan dan konflik keluarga, rahsia-rahsia yang mohon disenyapkan, atas nama penjagaan martabat dan semangat wira dalam darah, keturunan Nadim yang melihat bagaimana tanah airnya jatuh dan akan bersiap sentiasa melawan penjajah. 

Rasa:
Antara novel tahun ini yang saya terpegun, ditulis seorang penulis muda. Satu yang menarik dilakukan oleh Saat Omar adalah penceritaan novel ini, bersangkut-paut dengan Liew, anak Siew Lan yang sedang "mendokumentari"kan kisah ibunya, dikatakan anak "komunis" tetapi bersikap cintakan negaranya. Ini suara "subversif" diam yang sungguh enak, bukan sahaja dari sisi bagaimana Saat "menampilkan rahsia watak-watak" tetapi naratif luas yang memohon "sejarah perlu dirakam semula jika tidak mahu ditulis semula" kerana "setiap cerita ada haknya yang tersendiri dalam sejarah", malah ada agenda Saat melunak dan memurnikan watak "hitam" novel ini dengan cara dan gaya humanis yang cukup dalam "menghukum" kesalahan lalu mereka, dan ini kelihatan humanis dan realis secara langsung.

Memang, novel ini tidaklah sempurna (jika dibandingkan dengan perkembangan plot novel ini yang begitu mengujakan), ada bahagian-bahagian "Nadim" yang saya lihat sudah mula menerobos ke alam "monolog panjang" walaupun pemberian maklumat itu perlu (seperti pendedahan biografi Perdana Menteri kita yang pertama, ah, ini satu persoalan menarik mengapa beliau dipilih dengan senjaga), serta gaya bahasa Saat yang terlalu mudah kadang-kadang (dan sebenarnya mampu diperkembangkan lagi untuk menyamai kuasa realis Salina jika dia mahu), serta penggunaan kata yang begitu biasa. Tetapi hal ini "lebur" bila saya membaca Bab 3 "Nadim" novel ini, membuka kisah Nadim pra kejatuhan Empayar Melaka. Di sini, bahasa "biasa" Saat diuji dengan naratif penceritaan yang begitu hidup, begitu bernyawa menyampaikan kisah seorang anak tidak bersalah memahami rasa "jantan", "kedewasaan" dan erti "bermusuh". Inilah "roh" novel ini yang mengikat serta setiap unsur itu dalam pemahaman "kedewasaan melihat kemerdekaan". Buat saya, Bab 3 itu sahaja merupakan penulisan prosa terbaik yang pernah saya baca dihasilkan oleh seorang penulis muda.

Sebuah novel yang sarat dengan kuasa drama kekeluargaan sebagai tanda mikro terhadap keragaman masyarakat Malaysia yang sepatutnya "matang" mendepani sejarah dan merdekanya, tanpa melupai hal-hal semalam. Setentunya sebuah novel mesti baca buat semua pembaca muda yang tidak pernah kenal dunia darurat Malaya dan semangat dan erti kemerdekaan negara.

1 comment:

TAd said...

Bagai menarik rasanya novel ini, lalu saya masukkan ia ke dalam senaraibaca saya. Terima kasih atas ulasan saudara.